Daha fazla hava durumu tahmini: 15 günlük hava durumu İstanbul
Bizimle İletişimde Kalın

Gündem

SEDDK’den Kritik Düzenleme: Trafik Sigortasında “Tam Hasar” ve “Ağır Hasar” Kriterleri Yeniden Belirlendi

Yayımlandı

üzerinde

Açıklaması: Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), trafik sigortalarında tam ve ağır hasar tespiti kriterlerini güncelledi. Yeni düzenlemeyle tam hasar, hasar tutarının rayiç değeri aşması ve onarımın mümkün olmaması; ağır hasar ise rayiç değerin %60’ını aşan hasarlar veya kritik parça zararlarında geçerli olacak. Eksper atama zorunluluğu ve SBM takibi de hayat geçirildi.

Yeni düzenlemeyle Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), trafik sigortalarında tam veya ağır hasar tespitine ilişkin ölçütleri netleştirdi ve güncelledi. Buna göre “tam hasar” tanımı hasar tutarının aracın rayiç değerini aşması ve onarımının mümkün olmaması, “ağır hasar” ise rayiç değerin %60’ını aşan hasarlar veya Genelge’de belirlenen kritik parçaların hasar görmesi durumunda geçerli olacak . Ayrıca, tam veya ağır hasar tespitlerinin yalnızca ruhsatlı sigorta eksperleri tarafından yapılması ve tüm işlemlerin Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) üzerinden takip edilmesi zorunlu hale getirildi

1. Giriş

Sigortacılık alanında güvenilir hasar tespiti ve kayıt takibi, hem trafik güvenliğinin korunması hem de araç alım‐satımında şeffaflığın sağlanması açısından hayati öneme sahip. SEDDK’nın 28 Nisan 2025 tarihli açıklamasıyla, tam ve ağır hasar kriterlerinin yeniden belirlenmesi sektörde yeni bir dönemin kapılarını araladı  Bu makalede, değişikliklerin ayrıntılarını, uygulama süreçlerini ve araç sahiplerinin yapması gerekenleri ele alacağız.

2. Yeni Kriterlerin Detayları

2.1. Tam Hasar Kriteri

  • Rayîç Değeri Aşan Hasar: Araçtaki hasar maliyeti, kazanın gerçekleştiği tarihteki aracın rayiç değerini aşarsa, ve

  • Onarımın İmkânsızlığı: Eksper raporuna göre araç onarım kabul etmiyorsa, araç “tam hasar” statüsünde değerlendirilecek .

  • Bu tanım, 2020/3 sayılı Genelge’nin 2.3. fıkrasında da benzer şekilde yer almaktadır .

2.2. Ağır Hasar Kriteri

  • %60 Eşiği: Hasar tutarı, aracın rayiç değerinin %60’ını aşıyorsa,

  • Kritik Parça Hasarı: Genelge’de belirlenen kritik parçaların (örneğin şasi, motor taşıyıcı, güvenlik sistemleri) hasar görmesi durumunda,
    araç “ağır hasar” statüsüne alınacak .

3. Eksper Atama Zorunluluğu

Yeni düzenlemeyle birlikte, tam veya ağır hasar tespitleri sadece 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu uyarınca ruhsat almış sigorta eksperleri tarafından yapılabilecek . Bu sayede, tespitlerin tarafsız ve teknik kriterlere uygun şekilde gerçekleştirilmesi hedefleniyor.

4. SBM Üzerinden Takip ve Uygulama Süreci

  • SBM Bildirimi: Eksper raporunda tam veya ağır hasarlı araçlar, hasarın kesinleşmesini takip eden 5 iş günü içinde Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’ne iletilecek .

  • Alım‐Satım Engeli: “Hurda tescil belgesi” veya “trafikten çekilmiştir belgesi” alınmadan, tespit edilmiş tam veya ağır hasarlı araçların alım‐satımı engellenecek .

  • Periyodik Denetim: SBM, üç aylık dönemler itibarıyla, mevzuata aykırı işlem yapılan araçları ilgili sigorta şirketlerine ve Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bildirecek .

5. Araç Sahiplerine Tavsiyeler

  1. Eksper Seçimi: Hasar tespitine gideceğiniz eksperin ruhsatlı olduğundan emin olun .

  2. Belgelerin Hazırlığı: Eksper raporu, kaza tespit tutanağı, ehliyet‐ruhsat fotokopileri ve trafik sigortası poliçenizin tam olmasına dikkat edin .

  3. SBM Sorgulaması: Hangi araçların tam veya ağır hasarlı olduğunu Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin web portalından düzenli olarak kontrol edin.

6. Sonuç

SEDDK’nın trafik sigortalarında getirdiği yeni düzenleme, hasar tespit süreçlerini daha şeffaf ve güvenilir kılarken, piyasa içinde sorumsuz alım‐satım işlemlerinin de önüne geçiyor. Araç sahiplerinin ve sigorta şirketlerinin bu kurallara uyumu, hem güvenliği artıracak hem de hukuki ihtilaf riskini minimize edecektir.


Yayın tarihi: 28 Nisan 2025

Okumaya Devam Et
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Gündem

İstanbul’da zincirleme kaza

Yayımlandı

üzerinde

Arıza nedeniyle yolun sağ şeridinde duran TIR’a seyir halinde olan cip çarptı.

Daha sonra arkasından gelen hafif ticari araç ise cipe çarptı.

ALTI KİŞİ YARALANDI

İhbar üzerine olay yerine sağlık, itfaiye ve polis ekipleri sevk edildi.

sonrası yaralanan altı kişi ambulansla hastaneye kaldırıldı.

YOL TRAFİĞE AÇILDI

nedeniyle caddede trafik akışı bir süre durdu. Kazaya karışan araçlar çekici yardımıyla kaldırıldı ve yol temizlenerek yeniden trafiğe açıldı.

Öte yandan polis ekipleri kaza ile ilgili inceleme başlattı.

Okumaya Devam Et

Gündem

Osmaniye’de otomobil, TIR’a çarptı: Beş yaralı

Yayımlandı

üzerinde

‘nin Düziçi ilçesi ile Bahçe ilçesi arasındaki otoyolda henüz belirlenemeyen nedenle seyir halindeki otomobil, aynı yönde giden TIR’a arkadan çarptı.

Çarpmanın etkisiyle sürücüsünün direksiyon hakimiyetini kaybettiği otomobil kontrolden çıkarak yan yattı.

BEŞ KİŞİ YARALANDI

Olay yerine ambulans ve polis ekibi sevk edilirken, kazada, otomobilde bulunan beş kişi hafif yaralandı.

Yaralılar ilk müdahalenin ardından tedbir amaçlı çevredeki hastanelere kaldırıldı. Yaralıların sağlık durumlarının iyi olduğu öğrenildi.

İNCELEME BAŞLATILDI

Öte yandan kaza nedeniyle otoyolda bir süre trafik akışı kontrollü olarak sağlanırken, araçların kaldırılmasının ardından yol tamamen ulaşıma açıldı.

Kazayla ilgili inceleme başlatıldı.

Okumaya Devam Et

Gündem

Asansör boşluğuna düşen işçi hayatını kaybetti

Yayımlandı

üzerinde

Isparta’nın Şarkikaraağaç ilçesinde inşaatta çalışan Mehmet Kılıç, asansör boşluğuna düştü.

İhbar üzerine olay yerine 112 Acil Sağlık ve polis ekipleri sevk edildi.

HAYATINI KAYBETTİ

İlk müdahalesi olay yerinde yapılan Kılıç, kaldırıldığı hastanedeki müdahaleye rağmen kurtarılamadı.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar