Daha fazla hava durumu tahmini: 15 günlük hava durumu İstanbul
Bizimle İletişimde Kalın

Magazin

Oruç tutmak vücudumuza neler yapıyor? İngiliz diyetisyen Ramazan’da sağlıklı kalmanın 4 yolunu paylaştı

Yayımlandı

üzerinde

Oruç tutmak vücudumuza neler yapıyor? İngiliz diyetisyen Ramazan'da sağlıklı kalmanın 4 yolunu paylaştı

İngiliz diyetisyen Emer Delaney, oruç tutmanın vücut üzerinde büyük bir öz denetim oluşturduğunu ve bu tür bir öz denetimin, sağlığa çeşitli faydaları olduğunu ifade etti. Oruç tutmanın kan şekeri seviyeleri ve bağırsaklar üzerinde de iyileştirici etkileri olduğunu belirten uzman isim, teorilerini daha önce yapılan bazı bilimsel araştırmalarla da destekledi.

Delaney’e göre orucun etkisini anlamanın en iyi yolu, vücudu bir hibrit araba gibi düşünmektir. Oruç tutmadığımız zamanlarda büyük öğünler, atıştırmalıklar ya da içecekler tükettiğimizde, vücut karbonhidratlardan elde edilen glikozu kullanır ancak oruç tuttuğumuzda, vücudun ‘benzin deposu’ olan karaciğer ve kaslardaki yakıt tükenmeye başlar.
Sekiz ila on iki saat sonra, vücut ‘elektrik moduna’ geçer ve depolanmış yağları kullanmaya başlar.
Yağ yakma geçişi sağlayan bu metabolik değişim, birkaç önemli süreçle yönlendirilir. Kan şekeri düşer, insülin üretimi azalır (bu hormon, vücuda yağ depolamasını söyleyen bir hormondur) ve karaciğer keton üretmeye başlar. Ketonlar, yağın parçalanmasından elde edilen, beyin ve kaslar için son derece verimli bir yakıt kaynağıdır. Vücut, adeta yağ yakan bir makineye dönüşür ancak bu geçiş her zaman kolay olmayabilir. Orucun ilk birkaç günü aşırı yorgunluk ve açlık hissi yaşanabilir. Bu durum, kan şekerinin düşüşü ve vücudun birincil yakıt kaynağı olarak yağa adapte olması ile ilgilidir. Ayrıca, susuzluktan kaynaklanan baş ağrıları da görülebilir.
Oruca başlandığında bazı geceler derin uyku alınabilirken, diğer geceler uyumakta zorluk çekilebilir. Bu durum, orucun melatonin ve kortizol gibi uyku-uyanıklık döngüsünü düzenleyen hormonlar üzerinde yarattığı değişimlerle ilgilidir.
Ramazan’da sizi tok ve enerjik tutacak yiyecekleri tercih etmek önemlidir. Sahurda, fındık ve meyvelerle hazırlanan yulaf tercih edilebilir. Oruç başlamadan hemen önce şekerli yiyeceklerden kaçınmak gerekir çünkü bu tür besinler, kan şekerinde ani dalgalanmalara ve açlık hissine yol açabilir.
Akşam yemeğinde tüketilen işlenmiş karbonhidratlar, sindirim sorunlarına zemin hazırlayabilir.
Su alımını doğru yönetmek de önemlidir. Gün boyunca oruç tutmadığınız zamanlarda içtiğiniz su miktarını, oruç süresince de almanız gerekir. Kahve ve çaydan kaçınmakta da fayda vardır çünkü bu tür içecekler, diüretik etki yaparak sıvı kaybına yol açabilir.
Bilim insanları, yaklaşık 5 gün sonra vücudun oruca uyum sağlayabileceğini ifade ediyor.
2019 yılında Avustralya’da yapılan bir araştırma, Ramazan ayında oruç tutan kişilerin önemli miktarda kilo ve vücut yağı kaybettiklerini buldu. Başlangıç vücut kitle indeksi (VKİ) ne kadar yüksekse, kaybedilen kilonun da o kadar fazla çıktığı gözlemlendi.
2023’te Avrupa Klinik Araştırmalar Dergisi’nde yayımlanan bir araştırma, orucun bağırsaklar üzerinde de olumlu etkileri olduğunu ortaya koydu. Çalışmada orucun şişkinlik, ağrı ve mide ekşimesini azalttığı tespit edildi.
2021 yılında American Heart Association Dergisi’nde yayımlanan bir araştırmada ise oruç tutmanın kan basıncını düşürdüğü görüldü.
Oruç, inflamasyonu (iltihaplanmayı) da azaltabilir. 2018’de Journal Of Nutrition And Intermediary Metabolism dergisinde yayımlanan bir analizde, Ramazan öncesi ve sonrası sağlıklı yetişkinlerde vücuttaki iltihabı düzenleyen proteinler olan sitokin seviyeleri incelendi. Araştırma, katılımcıların sitokin seviyelerinde önemli bir azalma olduğunu gösterdi.
Ancak oruç tutmanın genel sağlık üzerinde bazı olumsuz etkileri de bulunabilir. Uzun saatler susuz kalmak, safra kesesi taşı riskini artırırken; bireyler Ramazan sonrası eski yaşam alışkanlıklarına dönerek yeniden kilo alabilirler.
Okumaya Devam Et
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Magazin

Halil Ergün’den skandal sözler: “Her haltı Atatürkçüler yiyor”

Yayımlandı

üzerinde

Halil Ergün’den skandal sözler: “Her haltı Atatürkçüler yiyor”

Yayın Tarihi: 24 Haziran 2026, 19:30

FatihDoğanMedya

Ünlü oyuncu Halil Ergün, katıldığı bir YouTube programında Atatürk ve Atatürkçüler hakkında ağır ifadeler kullandı. “Ben Cumhuriyetçiyim, Atatürkçü falan olmadım” diyen Ergün’ün sözleri sosyal medyada büyük tepki çekti.

Yaprak Dökümü dizisinin Ali Rıza Efendi’si olarak hafızalara kazınan usta oyuncu Halil Ergün, “Nil Gülsüm ile Maksat Muhabbet” adlı YouTube programında yaptığı açıklamalarla gündeme oturdu. 79 yaşındaki sanatçının Atatürk ve Cumhuriyet’in kuruluş sürecine ilişkin sarf ettiği sözler, kısa sürede sosyal medyada geniş yankı buldu.

“Her haltı bu ülkede Atatürkçüyüm diyenler yiyor”

Programda kendisini “Cumhuriyetçi” olarak tanımlayan Halil Ergün, “Ben Mustafa Kemal Atatürkçü filan olmadım” ifadesini kullandı. Sunucunun neden “Atatürk” ifadesini tercih etmediğini sorması üzerine Ergün, şu sözlerle tepki çekti:

“Ya Atatürk’ü sence… Ya üç sene kullandığı, soyadı kanununda zaten hasta olan bir adamcağızın şeyde… Herkes Atatürk, her halta Atatürkçülük yapanlar oluyor biliyorsunuz değil mi yanlışlıkla? Mustafa Kemal ve arkadaşları…”

Ergün, “Her haltı bu ülkede Atatürkçüyüm diyenler yiyor” diyerek sözlerini noktaladı.

“Mustafa Kemal gökten zembille inmedi”

Cumhuriyet’in kuruluş sürecinin doğru anlaşılması gerektiğini savunan oyuncu, Mustafa Kemal Atatürk’ün ortaya çıktığı tarihsel koşullara dikkat çekti:

“Hepimiz, biz imparatorluk çocuklarıyız. Yani kolay, gökten zembille inmedi Mustafa Kemal.”

2010 referandumu için “doğrudan evet” dedim

Halil Ergün, 2010 anayasa referandumunda “büyük bir keyifle evet oyu kullandığını” belirterek, “Anamı babamı da aldım gidip oy kullandım. O referandum 12 Eylül ile bir hesaplaşmaydı” dedi. “Yetmez ama evet” eleştirilerine ise “doğrudan evet” dediğini vurguladı.

Okumaya Devam Et

Magazin

AK Partili Yayman’dan İbrahim Tatlıses’e hastane ziyareti! Başkan Erdoğan’ın selamını iletti

Yayımlandı

üzerinde

AK Partili Yayman’dan İbrahim Tatlıses’e hastane ziyareti! Başkan Erdoğan’ın selamını iletti

Tarih: 23 Haziran 2026
Saat: 22:55

ANKARA – AK Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Kültür ile Sanat Politikaları Başkanı Hüseyin Yayman, Ankara Bilkent Şehir Hastanesi’nde fizik tedavi gören ünlü sanatçı İbrahim Tatlıses’i ziyaret etti. Yayman, ziyarette Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın selamlarını sanatçıya iletti.

Ziyarete AK Parti MKYK üyeleri Fatima Yurduseven ve Mehmet Ali Kurt ile Sabah Gazetesi yazarı Yavuz Donat da eşlik etti. Heyet, hastanenin Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon bölümünde tedavisi devam eden Tatlıses ile bir süre görüştü.

“Süperim” dedi, türküler söyledi

Yayman, ziyaret sırasında Tatlıses’e tedavi sürecini sordu. Ünlü sanatçı, “Süperim” yanıtını vererek sağlık durumunun iyi olduğunu belirtti. Tatlıses ayrıca Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın “çok iyi bir hastane yaptığını” ifade ederek tedavisinden memnuniyet duyduğunu dile getirdi.

Sanatçı, hastanedeki sağlık çalışanlarından övgüyle bahsederken, ziyaretçilerine Mardin ve Urfa türkülerinden seslendirdi ve tatlı ikramında bulundu. Tatlıses ayrıca Şanlıurfa’da düzenlenecek TEKNOFEST’e davet edildiğini anlattı.

Yayman’dan paylaşım: “Moralli ve sağlıklı gördük”

Ziyaretin ardından sosyal medya hesabından açıklama yapan Hüseyin Yayman, şu ifadeleri kullandı:

“Bilkent Şehir Hastanesi’nde tedavi sürecine devam eden kıymetli sanatçımız İbrahim Tatlıses’i ziyaret ettik. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın selamlarını ilettik. Kendilerini son derece moralli ve sağlıklı görmekten büyük memnuniyet duydum. Türküleriyle gönüllerimize dokunan değerli sanatçımıza acil şifalar diliyor, en kısa zamanda sevenleriyle buluşmasını temenni ediyorum.”

İbrahim Tatlıses’in sağlık durumu

Usta sanatçı İbrahim Tatlıses, bir süredir Ankara Bilkent Şehir Hastanesi’nde fizik tedavi ve rehabilitasyon sürecine devam ediyor. Daha önce İstanbul’daki evinde rahatsızlanarak hastaneye kaldırılan Tatlıses, geçirdiği ameliyatın ardından tedavisine Ankara’da devam ediyor.

 

Okumaya Devam Et

Magazin

Etiler’de Ferdi Tayfur’un damadının restoranına operasyon: Kadınların getirdiği müşterilere yüksek hesap ödetmişler

Yayımlandı

üzerinde

Etiler’de Ferdi Tayfur’un damadının restoranına operasyon: Kadınların getirdiği müşterilere yüksek hesap ödetmişler

Tarih: 22.06.2026 | Saat: 15:26

Beşiktaş Etiler’de lüks bir restoranda arkadaşlık uygulaması üzerinden tuzak kurulduğu iddiasıyla operasyon düzenlendi. İşletme sahibinin merhum sanatçı Ferdi Tayfur’un damadı Muhammet Aydın olduğu ortaya çıktı. Polis, kadınların yönlendirmesiyle gelen 6 kişiye fahiş fiyatlı hesap çıkarıldığını belirledi.

Beşiktaş Asayiş Büro Amirliği ekipleri, Etiler Mahallesi’nde bulunan bir restorana “yüksek hesap” operasyonu düzenledi. Olay, 5 Haziran Cuma günü saat 19.45 sıralarında meydana geldi.

Edinilen bilgiye göre; Tahir E. (49), Mehmet Halil T. (28), Sinan A. (37), Recep A. (34), Ömer Y. (36) ve Kağan G. (41), arkadaşlık uygulaması üzerinden tanıştıkları kadınların kendilerini yemek yeme bahanesiyle restorana getirdiğini ve burada kendilerinden yüksek hesap talep edildiğini belirterek şikayetçi oldu.

Kadınlar önce kafede buluşturmuş

Şikayet üzerine harekete geçen Beşiktaş Asayiş Büro Amirliği ekipleri, işletmedeki 5 kadın ve 4 çalışanı yakaladı. Kadınların İrem H. (24), Negın A. S. (27), Selin G. (22), Yasemin A. (24) ve Beyza Gül T. (24) olduğu belirlendi.

Yapılan araştırmalarda kadınların, işletme çalışanları Umut E. (27), Barış Ç. (43), Uğur K. (45) ve Ebubekir Ş. (28) ile anlaşmalı hareket ettiği öne sürüldü. Güvenlik kamerası görüntülerinde, kadınların erkeklerle önce bir kahve dükkanında buluşup sohbet ettiği, ardından birlikte restorana doğru yürüdükleri anlar yer aldı.

Ferdi Tayfur’un damadı da gözaltına alındı

Soruşturma kapsamında organizasyonu yaptığı öne sürülen Burak A. (38) ile işletme sahibi ve Ferdi Tayfur’un damadı Muhammet Aydın (31) gözaltına alındı. Toplam 11 şüpheli, emniyetteki işlemlerinin ardından savcılık kararıyla serbest bırakıldı.

Operasyondan 1 gün sonra kamera kayıt cihazı söküldü

Olaydan 1 gün sonra görüntü incelemesi için işletmeye giden ekipler, restorandaki güvenlik kamerası kayıt cihazının yerinde olmadığını ve kabloların söküldüğünü tespit etti. İşletme çalışanları cihazın arızalandığını ve tamire gönderildiğini öne sürdü. Kayıt cihazının teslim edilmemesi üzerine Muhammet Aydın hakkında “Suç delillerini yok etme, gizleme veya değiştirme” suçundan işlem yapıldı.

Sigortasız çalışan ve kapalı alanda sigara tespiti

İşletmede yapılan denetimlerde 7 kişinin sigortasız çalıştığı ve kapalı alanda tütün mamulü tüketildiği tespit edildi.

Şüphelilerden Muhammet Aydın’ın 9, Burak A.’nın ise poliste daha önceden 2 suç kaydı olduğu öğrenildi. İşletme çalışanlarından Umut E.’nin “Nitelikli dolandırıcılık”, Uğur K.’nin “Kasten yaralama”, İrem H.’nin ise “Çocuğun kaçırılması ve alıkoyulması” suçlarından kaydı bulunduğu belirlendi.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar