Ekonomi
34 yıl sonra ilk! Gezegene borç veren ülke değişti

Dünyanın en büyük alacaklı ülkesi sıralamasında tarihi bir değişiklik yaşandı.
Japonya Maliye Bakanlığı’nın açıkladığı verilere göre, ülkenin net dış varlıkları 2024 sonunda yaklaşık yüzde 13 artarak 533 trilyon yene (yaklaşık 3,7 trilyon dolar) yükseldi. Ancak bu rekor seviyeye rağmen Japonya, 34 yıl aradan sonra zirvedeki yerini Almanya’ya bıraktı.
Almanya’nın net dış varlıkları 569,7 trilyon yenle Japonya’yı geride bırakırken, Çin 516,3 trilyon yenle üçüncü sırada yer aldı. Japonya, 1991 yılında Almanya’yı geçerek en büyük alacaklı ülke olmuştu.
Bu değişim, Almanya’nın güçlü ihracat performansının yansıması olarak değerlendiriliyor. Ülke, 2024’te 248,7 milyar euro cari fazla verirken, euro-yen paritesindeki değişim de Almanya lehine işledi. Japonya’nın cari fazlası ise 29,4 trilyon yen (yaklaşık 180 milyar euro) seviyesinde kaldı.
YATIRIM İVMESİ ALMANYA VE ÇİN’E KAYIYOR
Bloomberg’in haberine göre, Japonya uzun yıllardır yatırımcılarının ve şirketlerinin yurt dışına sermaye aktarması sayesinde bu ünvanı koruyordu. Ancak son veriler, gerçek yatırım ivmesinin Almanya ve Çin gibi ülkelere yöneldiğini gösteriyor.
Bir ülkenin net dış varlıkları; yurtdışındaki alacakları ile ülke içindeki yabancı yatırımlar arasındaki farkı ve döviz kurlarındaki değişimleri dikkate alarak hesaplanıyor. Bu ölçüm, cari işlemler dengesinin birikimli sonucunu yansıtıyor.
Maliye Bakanı Katsunobu Kato ise liderliğin kaybedilmesini fazla önemsemeyerek, “Japonya’nın net dış varlıkları istikrarlı şekilde artıyor, bu sıralama değişikliği pozisyonumuzu temelden değiştirmiyor,” dedi.
YEN’İN DEĞER KAYBI ETKİLİ OLDU
Yen’in zayıflaması, Japonya’nın dış varlıkları kadar yükümlülüklerinin de artmasına yol açtı. Dış yatırımların hızlanması, hem alacak hem borç hanesini büyüttü. Bakanlık verilerine göre, Japon yatırımcılar özellikle ABD ve İngiltere’deki finans, sigorta ve perakende sektörlerine yoğun ilgi gösterdi.
Bloomberg’in değerlendirmesine göre, doğrudan yatırımların ağırlık kazanması, Japonya’nın bu varlıkları hızla likide etme esnekliğini azaltıyor. Yani yatırımcılar, tahvil gibi menkul kıymetleri kolayca satabilirken, doğrudan yatırımlardan çıkış yapmak çok daha zahmetli.
TRUMP ETKİSİ VE GELECEK SENARYOLARI
Japon şirketlerinin gelecekteki yatırım rotası ise belirsizliğini koruyor. Özellikle ABD’de Donald Trump’ın yeniden seçilmesi ve gümrük vergileri gibi politikaları devreye alması durumunda, Japon şirketlerinin ticaret risklerini azaltmak için üretimlerini ABD’ye kaydırabileceği öngörülüyor.
Öte yandan jeopolitik ve ekonomik riskler, bazı firmaları yurtdışı yatırımlardan uzak durmaya ya da faaliyetlerini daha az riskli bölgelere yönlendirmeye de itebilir.
Ekonomi
Yeni dönem başlıyor: 6 ay içinde geri alınmazsa satışa çıkarılacak

Yediemin otoparklarında yıllardır çürümeye terk edilen araçların satışı için süreç hızlandı.
9. Yargı Paketi çerçevesinde yapılan düzenlemeyle trafikten men edilerek alıkonulan araçların satış usulleri netleştirildi.
Buna göre, söz konusu araçların sahiplerine emniyet ve jandarma trafik birimleri tarafından bildirim yapılacak.
Bildirim sonrası 6 ay içinde teslim alınmayan ya da aranmayan araçlar için satış işlemleri başlatılacak.
PAZARLIKLA SATILACAK
Hurda olduğu belirlenen araçlar Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın belirlediği bedelin altına düşmemek şartıyla lisanslı firmalara pazarlık usulüyle satılacak.
Hurda olmayan araçlar iser kent merkezlerinde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlükleri tarafından ilçelerde ise Milli Emlak Müdürlükleri tarafından satışa çıkarılacak.
Yaklaşık 30 milyon araç sahibini ilgilendiren bu uygulama, hem otoparklardaki araç yoğunluğunu azaltacak hem de ekonomiye katkı sağlayacak.
Ekonomi
Milyonlarca Araçta Haciz, Rehin ve Ceza Şerhleri Silinecek: 30 Milyon Araç Sahibi Tertemiz Devir Fırsatından Yararlanacak!
Açıklaması:
Yediemin otoparklarında bekleyen 30 milyon araç üzerindeki “haciz, rehin, ceza” şerhleri kaldırılıyor. Yeni düzenlemeyle araçlar yeni sahiplerine tertemiz devir edilecek. Başvuru ve hak sahiplerine ödeme detayları burada
Giriş
Resmi Gazete’de yayımlanan son düzenleme ile yediemin otoparklarında bekleyen ve trafikten men edilmiş araçlar için kritik bir adım atıldı. 30 milyon sürücüyü ilgilendiren bu uygulama kapsamında; satış işlemi tamamlandığında araçların üzerindeki “satılamaz, devredilemez, haciz, ihtiyati haciz, rehin” ve benzeri tüm şerhler kaldırılacak. Böylece araçlar, yeni sahiplerine tamamen yüklerinden arındırılmış şekilde devredilecek. Vatandaşların hak kaybını önlemeyi hedefleyen bu düzenleme, hem ekonomiye kaynak kazandıracak hem de yediemin otoparklarındaki araçlar için uzun süredir süren hukuki belirsizliği sona erdirece
Hangi Araçlar Etkileniyor?
Düzenlemenin en önemli kapsamını, yediemin otoparklarında süresi dolduğu halde tahliye edilmeyen ve 6 ile 11 ayı aşkın süreyle trafikten menli bekleyen araçlar oluşturuyor. İcra ve iflas dosyalarından dolayı sahipleri tarafından teslim alınmayan yaklaşık 30 milyon araç, bu yeni uygulamanın muhatabı. Düzenleme uyarınca; mevcut durumda “satılamaz, devredilemez” şerhi bulunan, hacizli veya rehinli tüm araçlar satış listesine alınacak ve satış anında üzerlerindeki tüm şerhler otomatik olarak silinecek
Yeni Düzenlemenin Detayları
Satış işlemiyle birlikte;
-
Araçların marka, model, tip, renk, motor ve şasi numarası gibi teknik bilgilerini içeren resmi satış belgesi düzenlenecek.
-
Alıcıya ait kimlik ve adres bilgileri satış belgesine işlenecek ve tescil işlemleri tamamlanacak.
-
Araç tescil merkezlerinde yeni sahip adına kaydı yapılan araçlardan “haciz”, “ihtiyati haciz”, “rehin” ve “devredilemez” gibi tüm şerhler silinecek
Bu sayede alıcılar, tertemiz plaka devir işlemi yapabilecek ve ilave maliyet veya hukuki yükle karşılaşmayacaklar.
Prosedür ve Süreç
Yediemin otoparkına çekilen araçların satışa çıkarılma süresi, otoparkta tutulma süresine göre farklılık gösteriyor:
-
11 ayı geçen araçlar, icra dairelerinin bildirdiği liste doğrultusunda öncelikli olarak açık artırmaya çıkacak.
-
6 ayı geçen araçlar ise ikinci aşamada satışa sunulacak.
Satıştan elde edilen gelir, öncelikle varsa alacaklılara dağıtılacak; kalan bakiye ise orijinal araç sahibine bildirilecek. Araç sahibi, tebligat tarihinden itibaren 1 ay içinde başvurduğunda, bu tutarı nakden veya hesaben alabiliyor . Başvuru yapılmayan bakiyeler, yasal süre sonunda devlet hazinesi bütçesine aktarılıyor.
Hak Sahiplerine Ödeme Süreci
Satış gelirinin dağılımı şu şekilde gerçekleşiyor:
-
Alacaklılara Öncelik: Satış gelirinden önce, icra dosyasındaki alacaklıların alacakları ödeniyor.
-
Kalan Tutarın İlanda Bildirimi: Artan bakiye, araç sahibinin bilinen adresine tebliğ ediliyor.
-
1 Aylık Hak Talebi: Araç sahibi, tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde icra dairesine başvurarak bakiye ödemesini talep edebilir.
-
Ödemenin Gerçekleşmesi: Başvuru sonrası ödeme 7 iş günü içinde gerçekleştiriliyor; süre, icra dairesinin yoğunluğuna bağlı olarak kısalabilir veya uzayabilir .
Hukuki Dayanak
Bu değişikliğe temel teşkil eden düzenleme, Milli Emlak Genel Tebliği Sıra No: 422 ile 10 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girdi. Tebliğin 9’uncu maddesi uyarınca;
“Aracın tescil kaydındaki haciz, ihtiyati haciz, rehin gibi şerhler, alıcı adına tescil edilmesi ile birlikte kaldırılır.”
Ayrıca, 9. Yargı Paketi ile araç satış ve devir süreçleri basitleştirilerek vatandaşların mağduriyeti asgariye indirildi.
Sıkça Sorulan Sorular (SSS)
1. Hangi süreler içinde başvuru yapmalıyım?
Tebliğ tarihinden itibaren 1 ay (30 gün) içinde başvuru yapmanız gerekiyor. Bu süre geçerse hak talebiniz düşer.
2. Satış fiyatı nasıl belirleniyor?
Araçlar, ekspertiz raporuna göre açık artırma usulüyle; en yüksek teklif sahibi alıcı olur. Fiyat, piyasa değerine yakın seviyede oluşur.
3. Vergi veya trafik cezası var mı?
Yeni sahibine devir anında araç üzerindeki ceza ve vergi yükümlülükleri orijinal sahibin sorumluluğunda kalır. Alıcı, tertemiz devir yapar.
Sonuç
Yediemin otoparklarındaki araçlarda uzun süredir bekleyen haciz, rehin ve ceza şerhli binlerce araç, 30 milyon sürücüyü kapsayan bu düzenlemeyle tertemiz olarak el değiştirecek. Bu fırsattan yararlanmak isteyen araç sahiplerinin tebliğ tarihinden itibaren 1 ay içinde ilgili icra dairelerine başvurmaları önem taşıyor. Yeni uygulama, icra dairelerinin işlem yükünü hafifletirken, ekonomik kaynakların verimli kullanımına da katkı sağlayacak.
Ekonomi
Merkez Bankası (TCMB) faiz kararı ne zaman? Temmuz 2025 PPK toplantısı tarihi belli oldu

PİYASALARIN GÖZÜ FAİZ KARARINDA
TCMB Para Politikası Kurulu toplantısı 24 Temmuz’da yapılacak. Kurulun ağustosta toplanması planlanmadığından piyasaların gözü PPK’den çıkacak temmuz ayı faiz kararında olacak.
Kurul, son toplantısında politika faizi olan bir hafta vadeli repo ihale faiz oranını yüzde 46’da sabit tutmuştu.
Toplantı sonrasında yapılan açıklamada, “Jeopolitik gelişmelerin ve küresel ticarette artan korumacılığın dezenflasyon sürecine olası etkileri yakından takip edilmektedir.” değerlendirmesinde bulunulmuştu.
-
Gündem1 hafta önce
Ankara’da Kahreden Konteyner İnfazı: Anne Hayatını Kaybetti, 12 Yaşındaki Oğlu Ölü Numarasıyla Kurtuldu
-
Teknoloji1 hafta önce
Meta’dan Apple’ın Yıldız Mühendisi Ruoming Pang’a 200 Milyon Dolarlık Rekor Teklif
-
Gündem7 gün önce
Ankara’da Çatıya Çıkma Umuduyla Çıktılar: Yangın Faciasında Anne, Bebek ve Güvenlik Görevlisi Dumandan Zehirlendi
-
Gündem1 hafta önce
“Alarm Çalmadı, 3 Can Gitti”: Ankara Yaşamkent Valero Sitesi Yangın Faciasında Alarm Sistemi İhmal Mi Edildi?
-
Magazin1 hafta önce
Ünlü DJ Ozan Doğulu 12 Milyon TL Dolandırıldı: Sahte Forex Reklamının Şok Detayları!
-
Gündem1 hafta önce
20 Yaşındaki Mahkum Bavulda Kaçtı: Corbas Cezaevi’nden Akıllara Ziyan Firar
-
Ekonomi1 hafta önce
10+1 Kuralı Resmi Gazete’de: Turizm Çalışanları 10 Gün Çalışıp 1 Gün Tatil Yapacak
-
Gündem6 gün önce
Türkiye’de Orman Yangınlarında Son Durum: Mudurnu ve Nilüfer Kontrol Altına Alındı, Tekirdağ, Konya, Çanakkale ve Manisa’da Müdahale Sürüyor