Gündem
Yargıtay’dan Yıllık İzin Ücretinin Peşin Ödenmesi Hakkında Emsal Karar: İşçi Kıdem Tazminatı Yolunu Açtı
Açıklaması:
Yargıtay 9. Hukuk Dairesi’nin 02.06.2025 tarihli kararı, yıllık izne çıkan işçiye izin ücretinin peşin ödenmemesini haklı fesih sebebi saydı ve kıdem tazminatı hakkı tanıdı. İş Kanunu 57/1 uyarınca işverenlerin yükümlülükleri, işçinin hakları ve işverenlerin alması gereken önlemler, uzman görüşüyle detaylı olarak ele alınıyor.
Giriş
Yaz aylarının gelmesiyle birlikte işyerlerinde yıllık izin kullanımları yoğunlaşmaya başladı. Türkiye’deki İş Kanunu’nda (4857 sayılı Kanun) yıllık izin dönemine ilişkin net düzenlemeler bulunmasına rağmen, pratikte bu hükümlerin tam olarak uygulanmadığı sıkça gözlemlenmektedir. İş Kanunu Madde 57/1’e göre, işveren; yıllık izne çıkan işçiye, izne ait ücretini ya peşin ödemek ya da avans olarak vermekle yükümlüdür. Ne var ki, uygulamada işverenler bu zorunluluğa uymaktan kaçınmakta, işçinin izne çıkarken ücretini alması gecikmektedir. İşçinin bu durumda sözleşmeyi haklı nedenle feshetme hakkı doğmakta ve kıdem tazminatı talep edebilmektedir.
02 Haziran 2025 tarihinde Yargıtay 9. Hukuk Dairesi, işverenin yıllık izin ücretini peşin ödememesi durumunu haklı fesih sebebi olarak kabul ederek emsal bir karar verdi. Bu karar, benzer sorunlar yaşayan pek çok çalışan için emsal niteliği taşıyor. Aşağıda, ilgili Yargıtay kararının detaylarını, İş Kanunu hükümlerini ve karardan doğan işçi ve işveren yükümlülüklerini ayrıntılarıyla inceleyeceğiz.
Yargıtay Kararının Özeti ve Dayanak Hukuki Düzenleme
Karar Bilgileri ve Konusu
-
Karar Makamı: Yargıtay 9. Hukuk Dairesi
-
Esas No: 2025/2024 E.
-
Karar No: 2025/2487 K.
-
Karar Tarihi: 02 Haziran 2025
-
Konusu: İşverenin, yıllık izne çıkacak işçinin izne ilişkin ücretini izne çıkmadan önce peşin veya avans şeklinde ödeme yükümlülüğüne aykırı davranması halinde, iş sözleşmesini haklı nedenle feshedip kıdem tazminatına hak kazanabileceğine hükmedilmesi
İlgili Mevzuat
-
İş Kanunu Madde 57/1:
“İşveren, yıllık izin dönemine giren işçiye, izin ücreti bir defada peşin ödemek veya avans olarak vermek zorundadır.” -
İş Kanunu Madde 24/II-(e) ve (f):
-
(e) bendi: “Ücretin zamanında ödenmemesi”
-
(f) bendi: “Çalışma şartlarına uyulmaması”
-
-
İş Kanunu Madde 26:
“Haklı nedenle derhal fesih hakkı, feshe neden olan olayın öğrenildiği tarihten itibaren altı iş günü içinde ve her hâlükârda fiilin gerçekleşmesinden itibaren bir yıl içinde kullanılmalıdır.”
Madde 57/1’in mutlak-emredici nitelikte olması nedeniyle, işçinin ayrıca talepte bulunmasına gerek olmadığı vurgulanmıştır.
Yargıtay Kararının Gerekçesi ve İş’leyişi
-
Peşin Ödeme Yükümlülüğü Kesindir:
Yargıtay, Madde 57/1’in açık hükmüne atıf yaparak, işverenin izne çıkan işçiye izne ilişkin ücretini peşin olarak ödeme veya avans verme yükümlülüğünün “mutlak-emredici” olduğunu vurguladı. Dolayısıyla, işçinin bu hakkını ayrıca yazılı talep etmesine gerek olmadığı belirtildi. -
Haklı Fesih Kapsamı:
-
İşverenin peşin ödeme yükümlülüğüne uymaması, “ücretin zamanında ödenmemesi” başlığı altında değerlendirilerek İş Kanunu 24/II-(e) bendi kapsamında haklı fesih nedeni sayıldı.
-
Aynı fiil, “çalışma şartlarına uyulmaması” kapsamında da değerlendirilebilir ve 24/II-(f) bendi kapsamında yeniden haklı fesih gerekçesi oluşturabilir. Yargıtay, bu durumu ikili olarak ele alarak işçinin kıdem tazminatı talep etme hakkını onadı.
-
-
Fesih Süreleri:
Yargıtay, Madde 26 çerçevesinde;-
“Haklı nedenle derhal fesih hakkı”nın, feshe yol açan durumun öğrenildiği tarihten itibaren 6 iş günü içinde kullanılması gerektiğini;
-
Her hâlükârda, ücretin ödenmemesi fiilinin gerçekleştiği tarihten itibaren 1 yıl içinde fesih hakkının kaybedileceğini hatırlattı.
-
-
Kıdem Tazminatı Hakkı:
İşçinin, ilgili sürelere uygun olarak fesih bildirimi yapması halinde, çalıştığı her bir yıl için kanunda öngörülen kıdem tazminatı tutarını talep etme hakkı doğmaktadır. Kararda; işçinin izine çıkmadan önce ücretini alamadığı için istifa etmesinin “haklı fesih” olduğu kabul edildi ve kıdem tazminatı hüküm altına alındı
Kararın İşçi ve İşveren Açısından Getirdiği Yenilikler
İşçi Açısından
-
Hakkını Kolayca Koruma İmkanı: Yargıtay kararı, işçinin ek bir talepte bulunmaksızın, izin ücretini zamanında alamadığı durumda haklı fesih yoluna gidebileceğini netleştirdi.
-
Fesih Sürelerine Dikkat: İşçi, fesih hakkını kullanırken “6 iş günü içinde” bildirim yapmayı, aksi halde sürenin geçeceğini bilmelidir.
-
Kıdem Tazminatı Talep Hakkı: İşçi, izne ilişkin ücretini almadığı için kıdem tazminatı talep etme hakkına sahip olur. Böylece, izne çıkmadan önce ücretinin zamanında ödenmemesi durumunda önemli bir mali güvence elde eder.
İşveren Açısından
-
Mevzuata Uyum Zorunluluğu: İşverenler, İK 57/1 yükümlülüğünü açıkça yerine getirmedikleri takdirde hem haklı feshe engel olamamakta hem de hukuki tazminat riskine girmektedir.
-
Risk Yönetimi ve İş Sürekliliği: İzine çıkacak her işçi için bordro ve muhasebe rutinleri önceden planlanmalı, “izne çıkmadan önce izin ücretinin ödenmesi” süreci standart hale getirilmeli.
-
İdari Yaptırım İhtimali: Sadece kıdem tazminatı talebi değil, aynı zamanda Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nın teftişlerinde “izne ilişkin ücretlerin zamanında ödenmemesi” sebebiyle idari para cezası uygulanabilir.
Uygulamada Dikkat Edilmesi Gereken Adımlar
-
Bordro ve Kayıt Düzeni Oluşturma:
-
İzin ücretlerinin “yıllık izin ücreti” olarak bordroya net şekilde yansıtılması.
-
İşçi izin formu, bordro, ödeme dekontu ve banka kayıtları gibi belgelerin eksiksiz arşivlenmesi.
-
Bu kayıtlar, olası bir fesih veya mahkeme sürecinde delil olarak işlev görecektir.
-
-
İç Prosedürlerin Güncellenmesi:
-
İnsan Kaynakları ve Muhasebe departmanları, Madde 57/1 kapsamında “izin ücreti ödeme süreci”ni netleştiren yazılı talimat ve yönergeler hazırlamalıdır.
-
İzin talepleri alındığı anda, otomatik olarak bordro planlamasına işlenip izin ücreti ödemesi izne çıkış tarihinden önce tamamlanmalıdır.
-
-
Çalışanları Bilgilendirme:
-
İş Kanunu’nda öngörülen haklar, işyeri içi duyurular veya e-bültenlerle çalışanlara hatırlatılmalıdır.
-
“Yıllık izin ücreti ödemesi” konusundaki gecikme veya aksamanın hukuki sonuçları, kısa bir bilgilendirme notuyla çalışanlarla paylaşılmalıdır.
-
-
Yöneticilerin ve Muhasebecilerin Eğitilmesi:
-
İK ve bordro sorumluları, ilgili Yargıtay kararını içeren seminer veya online eğitimlerle bilgilendirilmelidir.
-
Bu sayede, “madde 57/1 ihlalinde oluşabilecek haklı fesih ve kıdem tazminatı yükümlülüğü” konusunda ortak farkındalık yaratılmış olur.
-
Uzman Görüşü
Uzman: Av. Muzaffer Yılmaz
Görüş Özeti:
“Bu karar, uzun süredir uygulamada aksayan bir noktayı netleştirmiştir. İş Kanunu’nun açık hükmüne rağmen ‘işçinin talep etmesi gerekir’ şeklindeki yanlış algı, mahkemece bertaraf edilmiştir. Artık işveren cephesinde, yıllık izin ödemelerini izne çıkmadan önce kesinlikle yerine getirme bilinci oluşacaktır. Çalışan ise, ücretini alamadığı takdirde kısa sürede hukuki yollara başvurarak hem haklı fesih yolunu kullanabilir hem de kıdem tazminatı talep edebilir. Bu kararla, emeğin korunması adına önemli bir adım atılmıştır.”
Sonuç ve Öneriler
Yargıtay 9. Hukuk Dairesi’nin 02.06.2025 tarihli kararı, işverenlerin yıllık izin öncesi ödeme yükümlülüğünü yerine getirmemesini haklı fesih sebebi olarak değerlendirip kıdem tazminatı hakkı tanıdı. İşverenler için hem mali hem de itibar anlamında büyük bir risk oluşturan bu durum, pratik önlemlerle kolayca aşılabilir:
-
Yıllık İzin Ücretlerinin Zamanında Ödenmesi: İzne çıkacak her işçinin izin ücretinin en geç izne çıkmadan önce bordroya ve banka ödemesine yansıtılması.
-
Dokümantasyonun Titizlikle Tutulması: İzin talepleri, bordro dökümleri, ödeme dekontları ve ilgili yazışmaların düzenli şekilde saklanması.
-
İç Süreçlerin ve Politika Belgelerinin Güncellenmesi: İş Kanunu 57/1 uyarınca, “izin ücreti peşin veya avans ödeme politikası”nın yazılı hale getirilmesi ve tüm çalışanlara duyurulması.
-
Çalışan ve Yönetici Eğitimi: Departman bazlı bilgilendirmeler, iş hukuku seminerleri ve kısa eğitimlerle hem çalışan hakları hem de işveren yükümlülükleri netleştirilmeli.
Bu karar, iş hayatında “emek ve hak” dengesini korumak adına önemli bir gerekliliktir. Hem işçi hem işverenler, yürürlükteki hukuki düzenlemelere titizlikle uydukça, olası uyuşmazlıkların önüne geçilebilir ve iş barışı sağlanabilir.
Gündem
Malta, Filistin’i Resmen Devlet Olarak Tanıma Kararı Aldı
Tarih/Saat: 22 Eylül 2025, Pazartesi – 13:30
Okuma Süresi: ≈ 2 dakika
Malta Başbakanlık Ofisi, ülkenin Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda Filistin’i resmî olarak devlet olarak tanıyacağını açıkladı. Bu adım; İngiltere, Kanada, Avustralya ve Portekiz gibi ülkelerin ardından geliyor. Malta, uluslararası hukuka, iki devletli çözüme ve Orta Doğu’da kalıcı barışın sağlanmasına olan bağlılığını gösterdiğini belirtiyor. İsrail cephesinden gelen tepkiler ve tanıma kararının bölgesel etkileri ise dikkat çekiyor.
Detaylar
-
Kim, ne zaman açıkladı: Malta Başbakanlık Ofisi; Başbakan Robert Abela yönetimindeki hükümet, tanıma kararını BM Genel Kurulu’nun Eylül oturumunda açıklayacaklarını bildirdi.
-
Gerekçe: Malta’nın iki devletli çözüm, uluslararası hukuk ve barışın sağlanması ilkelerine bağlılığı vurgulanıyor. Filistin halkının kendi kaderini tayin hakkının desteklenmesi ve Orta Doğu’da istikrar için bu adımın önemli olduğu belirtiliyor
-
Daha önceki adımlar: Başbakan Abela, Filistin’in tanınması niyetini Mayıs ayında açıklamış, ama bazı BM konferanslarının ertelenmesi bu süreci geciktirmişti.
-
Diğer ülkeler: İngiltere, Kanada, Avustralya ve Portekiz bu kararı daha önce almış; Fransa, Belçika, Lüksemburg gibi ülkelerin de benzer kararlar açıklamaya hazır olduğu belirtiliyor.
-
İsrail’in tepkisi: İsrail Başbakanı Benjamin Netanyahu, benzer tanıma kararlarına karşı çıkarak “terörizme ödül verilmesi” gibi ifadeler kullanmış; Batı Şeria’nın ilhakı gibi adımları masada tutacaklarını ima etmiştir.
Analiz ve Etkileri
-
Uluslararası Hukuk ve Diplomasi: Bu karar, tanıma sürecini daha da yaygınlaştırabilecek ve Filistin meselesiyle ilgili BM çatısı altındaki diplomatik baskıyı artırabilecek bir simge anlam taşıyor.
-
İki Devletli Çözüm: Filistin ve İsrail arasında barış süreci için “iki devlet” modeline destek verenler için olumlu bir gelişme; ancak uygulanabilirliği ve İsrail’in tepkileri gelecek politikalarda belirleyici olacak.
-
Bölgesel ve Küresel Politika: Diğer Avrupa ülkeleri ve Batı dünyasının tanıma yönündeki eğilimi, Orta Doğu’daki güç dengelerini ve uluslararası kamuoyunu etkileyebilir.
Gündem
Suriye Devlet Başkanı Ahmed el-Şaraa New York’ta — BM Genel Kurulu 80. Oturumu için Gelen İlk Suriye Cumhurbaşkanı (60 Yıl Sonra)
Yayın Tarihi.Saat: 22 Eylül 2025 — 09:30 (TSİ)
Okuma Süresi: 4 dakika
Suriye Devlet Başkanı Ahmed el-Şaraa, BM Genel Kurulu’nun 80. oturumu için New York’a geldi. Neredeyse 60 yıllık aradan sonra bir Suriye devlet başkanının katıldığı bu tarihi ziyaretin ayrıntıları, gündem maddeleri, diplomatik yansımaları ve arka planı. (Kaynaklar: Reuters, AP, Al Jazeera, LA Times, PassBlue)
New York — Suriye Devlet Başkanı Ahmed el-Şaraa, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nun (BMGA) 80. oturumu için New York’a ulaştı. Devlet kaynaklarının bildirdiğine göre el-Şaraa, yaklaşık 60 yıllık aradan sonra bir Suriye devlet başkanı olarak Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda yer alacak.
Öne çıkan noktalar
-
El-Şaraa’nın New York’a varışı, Suriye’nin dünya sahnesine dönüşü açısından sembolik bir adım olarak değerlendiriliyor.
-
Resmi kaynaklara göre el-Şaraa, 1967’de Genel Kurul’da konuşan Nureddin el-Atassi’den bu yana bu toplantıya katılan ilk Suriye devlet başkanı olacak.
-
Başkanın ana gündem maddeleri arasında yaptırımların hafifletilmesi, ülke yeniden inşası, güvenlik ve sınır meseleleri bulunuyor; el-Şaraa’nın Genel Kurul konuşması oturumun açılış gününde planlanıyor.
Ziyaretin arka planı ve önem
El-Şaraa, ülke içindeki uzun iç savaşı sona erdiren güçlerin başarısının ardından 2024–2025 döneminde iktidara geldi. Göreve gelişinden bu yana Batılı ve bölgesel aktörlerle normalleşme adımları atıldı; ABD ile diplomatik normalleşme ve bazı yaptırımların hafifletilmesine ilişkin gelişmeler medyada yer aldı. Bu ziyaret, Suriye’nin uluslararası alanda daha görünür hale gelmesi ve dış destek arayışının önemli bir parçası olarak görülüyor.
Beklenen konuşma ve diplomasi takvimi
El-Şaraa’nın Genel Kurul’da yapacağı konuşmada yeniden yapılanma için uluslararası finansman, yaptırımların kaldırılması veya hafifletilmesi, ve bölgesel güvenlik temalarını vurgulaması bekleniyor. Devlet heyetinde dışişleri, ekonomi ve savunma ağırlıklı bakanların olduğu bildirildi; el-Şaraa’nın ikili temasları arasında bazı büyükelçiler, bölgesel liderlerle görüşmeler ve diaspora temsilcileriyle buluşmalar bulunuyor.
Uluslararası yansımalar ve eleştiriler
Bazı medya organları ve analistler, el-Şaraa’nın geçmiş bağlantıları ve daha önce terör örgütleriyle ilişkilendirilen geçmişine dikkat çekerek, normalleşme sürecindeki riskleri hatırlatıyor. Öte yandan bazı bölge ve Batı ülkeleri ile görüştüğü normalleşme adımları, Suriye’nin yeniden uluslararası platformlarda görünmesi yönünde işaretler olarak yorumlanıyo
Kısa kronoloji & teknik bilgiler
-
Varış: New York — 21–22 Eylül 2025 (devlet medyası ve uluslararası ajanslar bildirdi)
-
Genel Kurul konuşması: BMGA 80. oturumunda ilk konuşmacılar arasında yer alması bekleniyor (açılış oturumuna göre planlama).
-
Heyet: Dışişleri ve ekonomi bakanları başta olmak üzere üst düzey yetkililer eşlik ediyor.
Gündem
MSÜ (Milli Savunma Üniversitesi) öğretmen/mühendis muvazzaf subay alımı başvuru kılavuzu yayımlandı

BAŞVURU ŞARTLARI
(a) Muvazzaf subay adayları için 926 sayılı TSK Personel Kanunu 14’üncü maddesi ile Fakülte ve Yüksek Okullar Askerî Öğrenci Komutanlıkları ve Öğrencileri ile Fakülte ve Yüksek Okullardan Yetişen Subaylara ve Astsubaylara İlişkin Yönetmeliğin ilgili maddelerinde (11 ve 39’uncu maddeler) düzenlenmiş olan,
(I) Türk vatandaşı olmak,
(II) Hakkında yedek subay olamaz kararı bulunmamak,
(III) Askeri Okullar ile Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına bağlı okullardan herhangi bir sebeple çıkmamış veya çıkarılmamış olmak, diğer okullardan disiplinsizlik nedeniyle çıkarılmamış olmak ve ortaöğretim kurumlarında örgün öğretim dışına çıkartma cezası almamış olmak.
(IV) Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında muvazzaf/sözleşmeli subay veya astsubay, uzman jandarma, uzman erbaş veya bunların adayı, sözleşmeli er/erbaş adayı iken sözleşmesi idarece feshedilmemiş olmak veya sözleşmeli er/erbaş olarak daha önce istihdam edilmemiş olmak,
(V) Devlet memurluğundan veya kamu görevinden herhangi bir nedenle çıkarılmamış olmak.
(VI) Taksirli suçlar hariç olmak üzere, genel veya özel af kanunları kapsamına girmiş, zamanaşımına uğramış, hapis cezası seçenek yaptırımlarına çevrilmiş, ertelenmiş veya hükümlülüklerine ilişkin kayıtları adli sicilden çıkartılmış olsa bile herhangi bir suçtan hükümlü bulunmamak veya hakkında hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilmemiş olmak,
(VII) Cezaları ertelenmiş, seçenek yaptırımlardan birisine çevrilmiş, genel ya da özel af kanunları kapsamına girmiş, zamanaşımına uğramış veya haklarında hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilmiş olsa dahi; Devletin egemenlik alametlerine ve organlarının saygınlığına karşı suçlar, Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, millî savunmaya karşı suçlar, cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar, Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk suçu, kamu güvenine karşı işlenen suçlar, genel ahlaka karşı işlenen suçlar ile yağma, zimmet, irtikâp, rüşvet, iftira, hırsızlık, dolandırıcılık, suç işlemek amacıyla örgüt kurma, güveni kötüye kullanma, yalan tanıklık, yalan yere yemin, suç uydurma, banka ve kredi kartlarının kötüye kullanılması, kişiyi hürriyetinden yoksun bırakmak, fuhuş, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, uyuşturucu ve/veya uyarıcı madde imal ve ticareti, uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma, kullanmak için uyuşturucu veya uyarıcı madde satın almak, kabul etmek veya bulundurmak ya da uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanmak, gayritabii mukarenette bulunma, hileli iflas, kaçakçılık, ihaleye fesat karıştırma suçlarından dolayı hakkında hapis cezasına ve/veya adli para cezasına hükmedilmemiş olmak veya bu suçlar nedeniyle hakkında herhangi bir adli veya idari soruşturma ya da kovuşturma devam etmiyor olmak veya kovuşturması uzlaşma ile neticelenmemiş olmak,
(VIII) Genelev, birleşme yeri, randevu evi, tek başına fuhuş yapılan konut ve benzer yerlerde çalışmamış veya aracılık ve bekleyicilik fiillerinde bulunmamış olmak, genel ahlak ve edebe aykırı mahiyette her türlü yazılı, sesli ve görüntülü eserlerin, kaydedildiği materyale bakılmaksızın üretmek ve satmaktan veya kumar nedeniyle hakkında herhangi bir adli veya idari soruşturma veya kovuşturma devam etmiyor olmak, bunlardan dolayı idari yaptırım uygulanmamak veya bu işler nedeniyle hakkında hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilmiş olsa dahi hapis cezasına ve/veya adli para cezasına hükmedilmemiş olmak,
(IX) Türk Silahlı Kuvvetlerinin manevî şahsiyetine gölge düşürmemiş, askerliğin şeref ve haysiyetiyle bağdaşmayacak fiil ve hareketlerde bulunmamış olmak,
(X) Toplumca tasvip edilmeyen ve uygun görülmeyen kazanç yollarında çalışmamış ve halen çalışmıyor olmak,
(XI) Herhangi bir kadınla veya erkekle nikâhsız olarak karı-koca gibi birlikte yaşamamış/yaşamıyor olmak veya gayritabii cinsi eğilimleri tespit edilmemiş olmak,
(XII) Yapılacak sınavlarda başarılı olmak,
(XIII) Bakanlık tarafından sınav, mülâkat ve diğer seçim işlemleri sonucunda yayımlanan değerlendirme sıralamasında, önceden ilan edilmiş kontenjan içinde bulunmak,
-
Spor1 hafta önce
Fenerbahçe 1-0 Trabzonspor — En-Nesyri ile kazandılar
-
Magazin6 gün önce
Şarkı sözleri infial yaratmıştı! 5 rock grubu üyesi tutuklandı
-
Ekonomi6 gün önce
Borsa İstanbul’da manipülasyon operasyonu: Investco Holding’in 14 yetkilisine gözaltı
-
Magazin7 gün önce
Ufuk Özkan’dan “intihar girişiminde bulundu” iddiasına yanıt geldi
-
Teknoloji1 hafta önce
Akıllı telefonlarda yeni dönem: eSIM devrimi nedir?
-
Magazin6 gün önce
Tarık Akan 9. Ölüm Yıldönümü — Türk Sineması Ustası Anılıyor
-
Sanat6 gün önce
18. İstanbul Bienali başlıyor
-
Son Dakika7 gün önce
Can Holding soruşturmasında yeni gelişme: Kenan Tekdağ adli kontrol şartıyla serbest bırakıldı