Daha fazla hava durumu tahmini: 15 günlük hava durumu İstanbul
Bizimle İletişimde Kalın

Teknoloji

Gece gelen kaza: Musk’ın 5 milyar dolarlık gururu patladı

Yayımlandı

üzerinde

milyarderi ‘ın 5 milyar dolarlık yük roketi dün yapılan bir test sırasında büyük bir patlama yaşadı.

, NASA ve SpaceX şirketin Starship roketinde yapılan “statik ateş testi” sırasında gerçekleşti. Bu test, roketin motorunun doğru çalıştığından emin olmak için yerde ateşlenmesini içeriyor.

Söz konusu test, bu ayın içinde yapılması planlanan roketin dokuzuncu test uçuşuna hazırlık amacıyla gerçekleştirildi.

Starship’in geliştirilmesi en az 5 milyar dolara mal oldu ve her fırlatma ek 100 milyon dolara mal oluyor. Statik ateş testlerinin ne kadara mal olduğu belirsiz.

Musk’ın Starship için büyük hayalleri var. Ancak şimdilik araç hala test aşamasında ve 2025’e inişli çıkışlı bir başlangıç ​​yaptı.

GECE GEÇEKLEŞEN KORKUNÇ KAZA

Ancak dün gece meydana gelen korkunç kazadan sonra birçok kişi Starship’in yakın zamanda fırlatılmayacağını öne sürüyor.

Gece gerçekleşen test ırasında fırlatma rampasının altında bulunan ve güçlendiricilerin ürettiği alevleri saptırmak için tasarlanmış ateşleme boşluğundan bir nesne fırladı ve ardından parlak mavi bir ışık görüldü.

Testin canlı yayın görüntülerini izleyenler, yaşananları tartışmak için hemen sosyal medyaya. Bazı sosyal medya kullanıcıları ateşleyicinin bir kısmının yerinden oynayarak rokete zarar vermiş olabileceğini ileri sürdü.

SPACEX’İN GÖZ BEBEĞİNİN BAŞI DERTTE

SpaceX, bu yeniden kullanılabilir, ağır yük taşıma roketinin Ay ve Mars’a yapılacak görevlere güç vereceğini, gelişmekte olan uzay turizmi sektörünü destekleyeceğini umuyor.

Ancak SpaceX’in Starship programı bir süredir ağır darbelerle sarsılıyor. Roket bu yıl üst üste iki başarısız test uçuşuna maruz kaldı ve her ikisinde de havada patladı.

Bir X kullanıcısı, “Starship’te neler oluyor? Son zamanlarda 3’te 3 başarısızlık yaşanıyor.” ifadeleriyle eleştirdi.

Neyin yanlış gittiğine dair internette çok sayıda teori dolaşıyor. Özel bir havacılık haber kuruluşu olan NASASpaceflight.com’un (NSF) resmi X hesabı, testin videosuna yanıt olarak, ne olduğunu tam olarak bilmediklerini söyledi.

Okumaya Devam Et
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Teknoloji

Grok’a ne oldu? Kontrolden çıktı, hakaretler yağdırdı: Erişim engeli kararı BTK’ya gönderildi

Yayımlandı

üzerinde

Dünyanın en zengin insanı Elon Musk’ın yeni yapay zeka şirketi xAI’ın chatbotu Grok, bir dizi tepki çeken yanıtının ardından eleştirilerin hedefi oldu. Son güncellemenin ardından kullanıcıları ve üçüncü kişileri hedef alan hakaret içerikli yanıtlar verdiği öne sürüldü.

Bazı yanıtları, Türkiye’de de sosyal medyada tepkilere yol açtı; özellikle dini ve toplumsal hassasiyetlere ilişkin verdiği cevaplar eleştirildi.

SORUŞTURMA BAŞLATILDI

Ankara Cumhuriyet Başsavcılığı, Grok’un verdiği cevapların içeriğinde hakaret içerikli sözler yer alması nedeniyle resen soruşturma başlattı.

Soruşturma; Atatürk’ün hatırasına hakaret, Cumhurbaşkanına hakaret, dini değerleri alenen aşağılama suçlarından açıldı. Tespit edilen paylaşımlara ve hesaplara erişim engeli kararı alındı. Ayrıca savcılık, re’sen tutanak tutup erişim engeli kararı için Sulh Ceza Mahkemesi’ne başvurdu. İlgili mahkeme erişim engeli kararını BTK’ya gönderdi.

HİTLERİ DE ÖVDÜ

Grok’un Adolf Hitler’i övmeye başlaması, kendisini MechaHitler olarak adlandırması ve kullanıcıların sorularına yanıt olarak antisemitik yorumlarda bulunması da büyük tepki çekti.

ÇOCUK ÖLÜMLERİYLE DALGA GEÇTİ

Teksas’taki sel felaketine dair bazı paylaşımlarda, beyaz çocukların trajik ölümleri alaycı bir şekilde kutlanırken; yaygın bir Yahudi soyadına sahip kişilerdenden de “geleceğin faşistleri” şeklinde söz edildi.

Kullanıcıların yanıtları işaret etmeye başlamasının ardından Grok, bazı gönderileri sildi ve botun metin yanıtları yerine görseller üretmesini kısıtladı.

“AKTİF OLARAK ÇALIŞIYORUZ” AÇIKLAMASI

Şirket, X üzerinden yaptığı bir paylaşımda, “Grok’un son paylaşımlarının farkındayız ve uygunsuz paylaşımları kaldırmak için aktif olarak çalışıyoruz. İçerikten haberdar edilmemizin ardından xAI, Grok’un nefret söylemlerine engel olmak için harekete geçti” ifadelerini kullandı.

Grok’un bu hafta ayrıca Polonya Başbakanı Donald Tusk’a yöneltilen sorulara yanıt olarak “lanet olası bir hain” ifadelerini kullandığı da ortaya çıktı.

GÜNCELLEMENİN ARDINDAN GELDİ

Sohbet botunun tepkilerindeki keskin değişim, Musk’ın geçen hafta duyurduğu yapay zeka değişikliklerinin ardından geldi.

Musk, sosyal medya platformu X’te, “@Grok’u önemli ölçüde geliştirdik. Soru sorduğunuzda değişimi fark edeceksiniz” paylaşımında bulundu.

BU İLK KONTROLDEN ÇIKIŞI DEĞİL

Grok, haziran ayında Güney Afrika’daki “beyaz soykırımı” iddiasını, konuyla ilgisi olmayan sorulara yanıt olarak defalarca gündeme getirmişti.

“Beyaz soykırımı”, Musk ve Tucker Carlson gibi isimler tarafından yaygınlaştırılan aşırı sağcı bir komplo teorisidir.

Okumaya Devam Et

Teknoloji

TikTok’tan Trump’a çalım: Yeni bir versiyon geliyor

Yayımlandı

üzerinde

Çinli ByteDance firmasına ait popüler video paylaşım uygulaması TikTok’un yeni bir versiyonu geliyor olabilir.

ABD’de veri ihlali ve casusluk iddiaları ardından platformu satması istenen ByteDance firmasına verilen süre birden fazla kez uzatılmıştı. ABD Başkanı Donald Trump uygulamayı satın alacak müşteri ararken, Çinli firma satmayı reddetmişti.

Araştırmacı gazetecilik sitesi The Information, firmanın bu krizi aşmak için “yeni bir TikTok” üzerinde çalıştığını öne sürdü.

ABD’Lİ KULLANICILAR İÇİN YENİ SÜRÜM

The Information’ın aktarımına göre TikTok, uygulamanın ABD’li yatırımcılara satılmasından önce Amerikalı kullanıcılar için yeni bir sürüm geliştiriyor.

Haberde şirketin, yeni uygulamayı 5 Eylül’de kullanıma sunmayı planladığı ifade edildi.

Mevcut uygulama ise gelecek yıl mart ayında çalışmayı durduracak. Ancak haberde bu takvimin değişebileceği de belirtiliyor.

ABD’deki TikTok kullanıcılarının sosyal ağı kullanmaya devam edebilmek için yeni uygulamayı indirmesi gerekecek.

SON TARİH 17 EYLÜL

Söz konusu haber, Başkan Trump’ın ile olası bir anlaşma için bu hafta görüşmelere başlayacağını ve hükümetin uygulamanın satışı konusunda “hemen hemen” bir anlaşmaya vardığını açıklamasından iki gün sonra geldi.

Trump geçen ay TikTok yasağı için belirlenen son tarihi 17 Eylül’e kadar uzatmıştı. Böylece ABD lideri, beklenen TikTok yasağını üçüncü kez ertelemişti.

Okumaya Devam Et

Teknoloji

Yapay zekanın yol açtığı hatalar şirketlerin maliyetini artırıyor

Yayımlandı

üzerinde

Son yıllarda insan iş gücünü hızla ile değiştirmeye çalışan şirketler, son dönemde yapay zeka araçlarının yaptığı hataları düzeltmek için yeniden insan çalışanlara başvurmak zorunda kalıyor.

Yapay zekanın yol açtığı aksaklıkları düzeltmek için çalışan yazılımcı ve metin yazarlarına olan talep adeta yeni bir sektör yarattı. Bu alanda yetenekli olanlar ise fırsatı iyi değerlendirerek ciddi kazanç elde ediyor.

MALİYETİ ARTIRDI

ABD’li pazarlama yöneticisi Sarah Skidd, BBC’ye yaptığı açıklamada, işini kaybetmekten korkmadığını çünkü son dönemde yaptığı işlerin çoğunun, yapay zekanın hatalarını düzeltmekten ibaret olduğunu söyledi. Skidd’in anlattığına göre, bu yıl başlarında bir ajans, maliyet düşürmek için içerik yazımını bir sohbet botuna yaptırdı, ancak sonuç beklentilerin çok altında kalınca Skidd’den metni baştan yazması istendi.

Ortaya çıkan metnin “çok yüzeysel” ve ilgi çekicilikten uzak olduğunu anlatan Skidd, “Satış yapması, merak uyandırması gerekiyordu ama ortaya çıkan metin tam bir hayal kırıklığıydı” dedi. Skidd, metni tamamen baştan yazmak için 20 saat harcadığını ve saatlik 100 dolarlık ücretiyle ajansın toplamda 2 bin dolar ödeme yapmak zorunda kaldığını belirtti.

Oysa baştan bir uzmana yazdırılsaydı bu maliyet çok daha düşük olacaktı.

DÜZELTME TALEPLERİ ARTIYOR

Son dönemde birçok şirketin, birkaç yıl önce yapay zekaya geçiş sürecinde işten çıkardığı çalışanların yerini araçlarla doldururken beklenmedik sorunlarla karşılaştığına dikkat çekiliyor.

İngiltere merkezli dijital pazarlama ajansı Create Designs’ın ortaklarından Sophie Warner da BBC’ye yaptığı açıklamada, müşterilerinden giderek artan sayıda “yapay zekayı düzeltme” talepleri aldığını söyledi. Warner, “Eskiden müşteriler sitede bir sorun olunca ya da yeni bir özellik eklemek isteyince bize gelirlerdi. Şimdi önce ChatGPT’ye gidiyorlar” dedi.

Warner’ın aktarımına göre, kısa süre önce bir müşteri, ChatGPT’nin yazdığı bir kod yüzünden web sitesiz üç gün geçirmek zorunda kaldı ve sorunu çözmek için ajansa yaklaşık 500 dolar ödedi. Oysa Warner, aynı güncellemeyi bir uzmanın sadece 15 dakikada yapabileceğini söylüyor.

Warner, “Müşteriler genelde hatayı kendileri yaptığını itiraf etmek istemiyor. Bu yüzden biz sorunu tespit etmek için ayrıca bir araştırma ücreti almak zorunda kalıyoruz. Başından itibaren bir uzmana danışmak çok daha hızlı ve ucuz olurdu” dedi.

Yapay zekanın hatalarını düzeltmekten para kazanıyor olmalarına rağmen, Skidd ve Warner teknolojiye karşı olmadıklarını ama uzman iş gücünün yerini alabileceği düşüncesine tepkili olduklarını belirtti.

Warner, “Hızlı ve ucuz gibi görünse de yapay zeka, markanın kendine has kimliğini, hedef kitlesini ya da satış odaklı tasarımı asla dikkate almaz. Bizim sektörümüzde insan uzmanlığının ve bağlam bilgisinin yerini tutamaz” ifadelerini kullandı.

Skidd ise “Belki biraz safça geliyor ama işinizi gerçekten iyi yapıyorsanız yapay zeka yüzünden işsiz kalmazsınız” diye konuştu.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar