Daha fazla hava durumu tahmini: 15 günlük hava durumu İstanbul
Bizimle İletişimde Kalın

Ekonomi

Trump’ın gümrük tarifeleri Türkiye için fırsat mı? İş dünyası değerlendirdi

Yayımlandı

üzerinde

Küresel piyasalar son yılların en büyük çöküşünü yaşadı. Piyasalarda fitili ‘ın tüm dünyaya ithalat vergilerini artırması ateşledi. Varlık fiyatlarında sert düşüşler yaşanırken, Çin’den gelen yanıt endişeleri artırdı.

Çin, ABD’ye aynı oranda vergiyle yanıt vereceğini duyurdu. Wall Street iki günde yüzde 10’un üzerinde geriledi, 6 trilyon dolar eridi. Satışlar yeni hafta itibarıyla dünyaya sıçradı. Asya borsaları bir günde yüzde 10 civarı değer kaybetti.

ABD, birçok ticaret ortağından ithal edilen mallara yüzde 10 ile 50 arasında değişen tarifeler uygulanmaya başlarken Türkiye, Birleşik Krallık, Brezilya, Avustralya, Birleşik Arap Emirlikleri, Yeni Zelanda, Mısır ve Suudi Arabistan’ın aralarında olduğu bazı ülkeler için yüzde 10 gümrük vergisi uygulanacağı duyuruldu.

İş dünyası Trump’ın gümrük tarifeleri sonrası Türkiye için oluşabilecek fırsatları değerlendirdi.

“ÜRÜN VE REKABET STRAEJİLERİNİ BELİRLEMEMİZ GEREKİYOR”

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, Avdagiç, Türk iş dünyasının ülkenin yüzde 10’luk tarife grubunda olmasını değerlendirebileceğine işaret ederek, “Bunun için de iş dünyamızın Trump’ın gümrük vergilerini geç kalmadan analiz edip ürün ve rekabet stratejilerini buna göre belirlemesi gerekiyor. Özetle, iş dünyamız Trump vergilerinin Türkiye’yi pozitif ayrıştırmasını fırsata dönüştürmelidir.” açıklamasını yaptı.

Tarife oranı Türkiye’den yüksek olan Avrupalı ve Uzak Doğulu firmaların yatırım için Türkiye’ye gelmeyi düşünebileceğini kaydeden Şekib Avdagiç, ek gümrük vergileri yüzünden ABD’nin Türkiye’den mal almayı tercih edebileceğini ve bunun da Türkiye’de üretim için Avrupa ve Çin başta olmak üzere birçok ülkeden doğrudan yatırımları artırabileceğini söyledi.

“FIRSATI DEĞERLENDİRMEMİZ LAZIM”

ABD’nin yeni gümrük tarifelerine baktıklarında, özellikle endüstri ülkeleri içinde Türkiye’ye görece daha pozitif bir yaklaşım içinde olunduğunu dile getiren İstanbul Sanayi Odası (İSO) Başkanı Erdal Bahçıvan, Türkiye’nin hem yatırımda hem de dış ticaretteki rekabet koşullarını iyileştireceğini söyledi.

Bahçıvan, sektörel fırsatların ortaya koyulabileceği bir stratejik çalışmayla ilerlenmesi gerektiğini ifade ederek, “Ayrıca rekabet dersimizi de çok iyi çalışarak bu tarihi fırsatı akıllı hamlelerle çok iyi değerlendirmemiz gereken bir döneme giriyoruz. Ama çalışmamız lazım.” açıklamasını yaptı.

“TÜRK MARKALARININ MAĞAZALAŞMALARI ARTACAKTIR”

Türkiye’ye getirilen yüzde 10’luk ek verginin diğer oranlara bakıldığında Türkiye’yi daha da rekabetçi konuma getirdiğini dile getiren Anadolu Aslanları İş Adamları Derneği (ASKON) Genel Başkanı Orhan Aydın da, “Amerika’ya olan satışların artması için iş dünyasının tüm sivil toplum kuruluşları teyakkuza geçmeli özellikle ihracatçı birlikleri bu bölgede yapılacak fuar ve organizasyonların sayılarını artırmalıdır.” değerlendirmesinde bulundu.

Aydın, Türk markalarının bu bölgede mağazalarını artıracak olmasının da bir avantaj olduğunu dile getirerek, “Şu andaki avantajla birlikte birçok markamız da özellikle turist yoğun Amerika şehirlerinde mağazalaşmalarını artıracaklardır. Yine avantajlı bir alan olarak ABD pazarında yüksek vergi oranı ile karşılaşan üretim gücü yüksek devletlerin yeni pazar arayışı dolayısıyla Türkiye’yi yatırım üssü edinebileceği olasılığı artıyor.” diye konuştu.

“BAZI SEKTÖRLERDE İHRACAT ARTIRABİLİRİZ”

Türkiye Genç İş İnsanları Derneği (TÜGİAD) Başkanı Gürkan Yıldırım da, ihracat açısından bakıldığında ABD’nin Çin ve AB’ye uygulayacağı yüksek vergilerin bu bölgelerden yapılan ithalatı azaltabileceğini aktararak, “Bu durum, Türkiye’nin bazı sektörlerde ABD pazarına ihracatını artırma potansiyeli yaratacaktır. Özellikle, bu bölgelerden tedarik sağlayan sektörler için Türkiye alternatif bir tedarikçi olarak öne çıkabilir.” açıklamasını yaptı.

Konuya yatırım açısından bakıldığında ise Çin, AB ve Uzak Doğu ülkelerine getirilen yüksek vergilerin bu bölgelerdeki bazı şirketlerin üretimlerini başka ülkelere kaydırmasına neden olabileceğine işaret eden Yıldırım, “Böyle bir durumda Türkiye, uygun yatırım ortamı sunarsa, bu şirketlerin yatırımlarını çekebilir.” dedi.

Okumaya Devam Et
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Ekonomi

BİM 31 Ekim aktüel ürünler kataloğu 2025: Meyve sıkacağı, masa lambası, çay makinesi, mini buzdolabı ve scooter geliyor

Yayımlandı

üzerinde

BİM’de haftanın indirimli ürünleri belli oldu. Toz Torbasız Elektrikli Süpürge 4.990 TL etiket fiyatıyla dikkat çekerken uzun süredir beklenen Şarjlı Dikey Elektrikli Süpürge ise 6.990 TL’den satışa sunulacak. Katı Meyve Sıkacağı 2.990 TL, Şarjlı Telefon Tutuculu Makyaj Aynası 1.349 TL, 50 İnç Frameless Ultra Hd Qled Televizyon 14.490 TL’den müşterileri bekleyecek. Alternatif olarak erkek giyim ürünlerinden olan polar üst, gömlek, sweatshirt, pijama takımı, terlik reyonlarda yerini alacak. Koltuk Örtüsü 199 TL, Tek Kişilik Battaniye 249 TL, Kurutma Topu ise 129 TL’den satılacak. Peki BİM’de bu cuma neler var? İşte, BİM 31 Ekim aktüel ürünleri…

Okumaya Devam Et

Ekonomi

Almanya’da tüketici güveni düşüyor

Yayımlandı

üzerinde

‘nın GfK Tüketici İklimi Göstergesi, Kasım 2025’e girerken, önceki dönemdeki hafif revize edilmiş -22,5’ten ve -22,0’lik piyasa beklentilerinin altında kalarak -24,1’e geriledi. Bu, Nisan ayından bu yana en düşük seviyeydi ve yenilenen enflasyon endişeleri, artan iş güvenliği endişeleri ve devam eden jeopolitik gerilimler nedeniyle gelir beklentilerindeki keskin düşüşün (Ekim ayındaki 15,1’e kıyasla sekiz ayın en düşük seviyesi olan 2,3) etkisiyle baskı altındaydı. Buna karşılık, ekonomik beklentiler dört ay içinde ilk kez yükseldi (0,8’e karşı -1,4), satın alma isteği ise hafifçe arttı (-9,3’e karşı -11,6). Bu arada, tasarruf isteği de hafif bir düşüş gösterdi (15,8’e karşı 16,1).

Okumaya Devam Et

Ekonomi

Euro Bölgesi’nde krediler arttı

Yayımlandı

üzerinde

Euro Bölgesi’nde hanelere verilen banka kredileri, beklendiği gibi, Eylül 2025’te yıllık bazda yüzde 2,6 artarak Mart 2023’ten bu yana en yüksek seviyeye ulaştı. Bu artış, Avrupa Merkez Bankası’nın son dönemdeki politika gevşemesinin de desteğiyle talebindeki toparlanmanın devam ettiğini gösteriyor. Ayrıca, işletmelere verilen krediler Ağustos ayındaki yüzde 3’ün altında kalarak yüzde 2,9 arttı. Bu arada, özel sektöre verilen genel kredi büyümesi, bir önceki ay ile aynı seviyede, yüzde 2,8 olarak gerçekleşti.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar