Daha fazla hava durumu tahmini: 15 günlük hava durumu İstanbul
Bizimle İletişimde Kalın

Teknoloji

DeepSeek yasaklanacak mı? Teknoloji devlerinden art arda açıklamalar

Yayımlandı

üzerinde

DeepSeek’in yenilikleri, ABD teknoloji sektöründe öyle bir sarsıntıya neden oldu ki yapay zekânın gözdesi Nvidia (NVDA), bir günde 600 milyar dolarlık piyasa değeri kaybetti — borsa tarihindeki en büyük günlük kayıp. Yatırımcılar, ABD’li devlerin yapay zekâ donanımına harcamalarını azaltabileceğinden korktu.

Wall Street Journal’a göre, bazı ABD’li milletvekilleri şimdi DeepSeek uygulamasının devlet cihazlarında yasaklanması için girişimlerde bulunuyor.

Yatırımcılarla yaptıkları görüşmelerde, büyük teknoloji şirketlerinin yöneticileri DeepSeek hakkındaki düşüncelerini farklı şekillerde dile getirdi. Kimileri yapay zekâ modellerini överken kimileri önemsemedi ya da konuyu detaylandırmaktan kaçındı.

Çoğu, DeepSeek’in ucuz modellerinin zamanla yapay zekâ maliyetlerini düşüreceğini kabul etse de 2025’te yapay zekâ altyapısına yönelik devasa yatırımlar yapmaya kararlı görünüyorlar. Bu harcamaların ne zaman karşılığını vereceği ise belirsiz.

Önde gelen teknoloji şirketlerinin yöneticilerinin konuyla ilgili söyledikleri:

Google (GOOG) CEO’su Sundar Pichai, DeepSeek’in düşük maliyetli modelinin Google’a etkisi sorulduğunda şunları söyledi:

●     DeepSeek ekibinin “çok iyi iş çıkardığını” kabul etti.

●     Ancak Google’ın kendi Gemini Flash modellerinin daha verimli olduğunu düşündüğünü belirtti.

●     “2.0 Flash modellerimiz, DeepSeek’in V3 ve R1 sürümleriyle karşılaştırıldığında son derece verimli,” diyerek Google’ın uçtan uca optimizasyon konusundaki gücüne dikkat çekti.

●     Yapay zekâ kullanım maliyetlerinin düşmesiyle daha fazla kullanım senaryosu ve fırsat oluşacağını öngördüğünü ifade etti.

Amazon (6 Şubat)

Amazon (AMZN) CEO’su Andy Jassy, DeepSeek’in yeni modelleriyle yapay zekâ harcamalarının azalacağına dair düşünceye katılmadığını açıkladı:

●     “Teknoloji bileşenlerinin maliyeti azaldığında, teknoloji harcamaları da düşer” varsayımının tarihte hiç doğrulanmadığını söyledi.

●     2000’lerin başında agresif bulut yatırımlarından örnek vererek, maliyetlerin düşmesine rağmen harcamaların azalmak yerine arttığını ifade etti.

Gerçekten de Meta, Alphabet, Amazon ve Microsoft’un yöneticileri, yapay zekâ modellerinin eğitim (training) ve kullanım (inference) maliyetlerinin düşeceği tahmin edilse bile, 2025’te toplam 325 milyar dolar harcamayı planladıklarını açıkladı. Bu, bir önceki yıla göre %46’lık bir artış. Aralarında en fazla harcamayı ise Amazon yapacak.

Advanced Micro Devices (4 Şubat)

AMD (AMD) CEO’su Lisa Su, DeepSeek gibi yeni yapay zekâ girişimlerinin yatırımları düşürmeyeceğini düşündüğünü söyledi:

●     SoftBank (SFTBY), Oracle (ORCL) ve OpenAI destekli 500 milyar dolarlık dev “Stargate” yapay zekâ altyapı projesini örnek gösterdi.

●     “Tüm bu projeler muazzam işlem gücü gerektiriyor ve AMD’ye her iş kolunda büyük fırsatlar sunuyor,” diyerek yapay zekâdan gelen talebin artacağını savundu.

Qualcomm (5 Şubat)

Qualcomm (QCOM) CEO’su Cristiano Amon, DeepSeek’in yeni modellerinden en çok heyecan duyan isim oldu ve bu gelişmelerin telefon ve PC’lerde yapay zekâ kullanımını hızlandırabileceğini vurguladı:

Microsoft (29 Ocak)

Microsoft (MSFT) CEO’su Satya Nadella, 29 Ocak’ta düzenlenen toplantıda DeepSeek’ten övgüyle bahsetti.

●     Microsoft’un, DeepSeek’in son yapay zekâ modelini Azure AI Foundry ve GitHub gibi geliştirici platformlarına eklediğini belirtti.

●     Bu modelin “otomatik saldırı simülasyonu, içerik güvenliği entegrasyonu ve güvenlik taraması” aşamalarından geçtiğini ve yakında Microsoft’un yapay zekâ özellikli PC’lerinde de çalıştırılabileceğini söyledi.

●     Nadella, DeepSeek’in önemli yenilikler yaptığını ve yapay zekâ alanının “metalaşma” sürecine girdiğini ifade etti.

●     “Bizim gibi bulut altyapısını geniş ölçekte sunan ve PC platformu sağlayan bir şirket için bu haberler olumlu,” diye ekledi.

Meta (29 Ocak)

Meta (META), reklam sektöründeki gücü sayesinde “üretken yapay zekâdan en fazla faydalanabilecek şirket” olarak görülüyor. DeepSeek’in R1 adını verdiği yeni modelinin tanıtımıyla Meta hisseleri o gün %2 civarında yükseldi.

●     CEO Mark Zuckerberg, DeepSeek hakkındaki genel heyecana mesafeli davrandı.

●     Daha ucuz yapay zekâ modellerinin Meta’nın sermaye harcamalarını etkileyip etkilemeyeceği sorulduğunda, “Henüz bunun altyapı ve sermaye giderlerimize nasıl yansıyacağını söylemek için çok erken,” dedi.

●     Zuckerberg, DeepSeek’in Meta’ya rakip konumda olduğunu, çünkü Meta’nın da kendi açık kaynaklı Llama modellerini küresel standart haline getirmeye çalıştığını vurguladı.

●     “Amerika’nın rekabet gücü açısından bakarsak, küresel çapta açık kaynak bir standart oluştuğunda bunun Amerika kaynaklı olması çok önemli,” diye ekledi.

Apple (30 Ocak)

Apple (AAPL) CEO’su Tim Cook, 30 Ocak’taki görüşmesinde kendisine “DeepSeek konusundaki genel bakış açısı” sorulduğunda şu yanıtı verdi:

●     “Verimliliği artıran her yenilik bizim açımızdan iyi bir şey.”

●     Apple’ın “çok dikkatli ve planlı bir harcama yaklaşımı” benimsediğini söyledi.

●     DeepSeek’in yeni R1 modelinin tanıtıldığı gün, Apple hisseleri %3’ten fazla arttı.

Google (4 Şubat)

Google (GOOG) CEO’su Sundar Pichai, DeepSeek’in düşük maliyetli modelinin Google’a etkisi sorulduğunda şunları söyledi:

●     DeepSeek ekibinin “çok iyi iş çıkardığını” kabul etti.

●     Ancak Google’ın kendi Gemini Flash modellerinin daha verimli olduğunu düşündüğünü belirtti.

●     “2.0 Flash modellerimiz, DeepSeek’in V3 ve R1 sürümleriyle karşılaştırıldığında son derece verimli,” diyerek Google’ın uçtan uca optimizasyon konusundaki gücüne dikkat çekti.

●     Yapay zekâ kullanım maliyetlerinin düşmesiyle daha fazla kullanım senaryosu ve fırsat oluşacağını öngördüğünü ifade etti.

Amazon (6 Şubat)

Amazon (AMZN) CEO’su Andy Jassy, DeepSeek’in yeni modelleriyle yapay zekâ harcamalarının azalacağına dair düşünceye katılmadığını açıkladı:

●     “Teknoloji bileşenlerinin maliyeti azaldığında, teknoloji harcamaları da düşer” varsayımının tarihte hiç doğrulanmadığını söyledi.

●     2000’lerin başında agresif bulut yatırımlarından örnek vererek, maliyetlerin düşmesine rağmen harcamaların azalmak yerine arttığını ifade etti.

Gerçekten de Meta, Alphabet, Amazon ve Microsoft’un yöneticileri, yapay zekâ modellerinin eğitim (training) ve kullanım (inference) maliyetlerinin düşeceği tahmin edilse bile, 2025’te toplam 325 milyar dolar harcamayı planladıklarını açıkladı. Bu, bir önceki yıla göre %46’lık bir artış. Aralarında en fazla harcamayı ise Amazon yapacak.

Advanced Micro Devices (4 Şubat)

AMD (AMD) CEO’su Lisa Su, DeepSeek gibi yeni yapay zekâ girişimlerinin yatırımları düşürmeyeceğini düşündüğünü söyledi:

●     SoftBank (SFTBY), Oracle (ORCL) ve OpenAI destekli 500 milyar dolarlık dev “Stargate” yapay zekâ altyapı projesini örnek gösterdi.

●     “Tüm bu projeler muazzam işlem gücü gerektiriyor ve AMD’ye her iş kolunda büyük fırsatlar sunuyor,” diyerek yapay zekâdan gelen talebin artacağını savundu.

Qualcomm (5 Şubat)

Qualcomm (QCOM) CEO’su Cristiano Amon, DeepSeek’in yeni modellerinden en çok heyecan duyan isim oldu ve bu gelişmelerin telefon ve PC’lerde yapay zekâ kullanımını hızlandırabileceğini vurguladı:

●     DeepSeek-R1 ve benzer modellerin, yapay zekâ teknolojilerinin daha hızlı, verimli ve artık cihaz üzerinde (on-device) çalışacak şekilde geliştiğini gösterdiğini söyledi.

●     “Yapay zekâ eğitimi bulutta devam edecek olsa da, yapay zekâ modellerinin asıl çalıştırılması gitgide cihazlar üzerinde gerçekleşecek,” dedi.

●     Bu durumun yapay zekâyı daha erişilebilir, kişiselleştirilebilir ve verimli hale getireceğini, dolayısıyla Qualcomm’un ürünlerine talebi artıracağını öngördüğünü belirtti.

Arm (5 Şubat)

Arm (ARM) CEO’su Rene Haas, İngiltere merkezli çip tasarımcısı olarak şirketlerinin tüketici cihazlarındaki yapay zekâ maliyet düşüşünden yarar sağlayacağını savunarak Nvidia’ya göndermede bulundu:

●     “[Nvidia’nın] Grace Blackwell ne kadar harika olursa olsun, bunu bir cep telefonuna, kulaklığa veya hatta bir otomobile takmanız mümkün değil. Ama Arm mimarisi tüm bu cihazlarda kullanılabiliyor,” dedi.

Okumaya Devam Et
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Teknoloji

Kullandıktan sonra mutlaka fişten çekilmesi gereken üç cihaz

Yayımlandı

üzerinde

fiyatları her yıl biraz daha artarken, elektrik tasarrufu sağlayan teknolojilere yatırım yapmak cazip olabilir.

Ancak bundan önce yapılacak çok daha basit bir şey var: Evinizde fark etmeden enerji çeken alanları tespit etmek.

Birçok elektronik cihaz ve ev aleti, kullanılmadıkları zamanlarda fişe takılı kaldıklarında enerji tüketmeye devam ediyor. Buna “hayalet yük” (phantom load) adı veriliyor. Hatta kapalı olan akıllı prizler bile az miktarda enerji (1-2 watt) çekebilir.

Cihazları kullandıktan sonra fişten çekmemek, faturaları artıran nedenler arasında.

sitesi SlashGear, kullandıktan sonra mutlaka fişten çekilmesi gereken aletleri sıraladı.

1. TELEVİZYONLAR

Televizyonu kapattığınızda tamamen kapandığını sanıyor olabilirsiniz. Oysa modern akıllı televizyonlar, bekleme modundayken bile enerji tüketir.

Üretici firma TCL’ye göre, televizyonlar kapalıyken bile 0.5 ila 3 watt arasında enerji harcamaya devam eder. TV’de sürekli yanan küçük ışık, bu tüketimin bir göstergesi.

tasarrufu için televizyonunuzun uyku moduna geçmesini sağlayan ayarları etkinleştirebilirsiniz. Ancak gerçek anlamda sıfır enerji tüketimi için tek çözüm, TV’nin fişini çekmek.

2. İNTERNET MODEMLERİ

Modemler genellikle 7/24 açık bırakılır çünkü evdeki birçok cihaz sürekli internet bağlantısı kullanır. Ancak modemler de saatte 5 ila 20 watt arasında enerji tüketebilir.

ABD’de ortalama elektrik maliyeti kilovatsaat başına 13 cent civarındayken, modem sadece gece boyunca kapalı tutularak yılda birkaç dolar tasarruf sağlanabilir. Bu rakam, elektriğin daha pahalı olduğu Kaliforniya gibi bölgelerde çok daha yüksek olabilir.
Tatile çıkarken veya gün boyunca evde olmayacağınız zamanlarda modemi kapatmak önemli olabilir.

3. ŞARJ ALETLERİ

Şarj cihazları, kullanılmıyor gibi görünseler de fişe takılı kaldıklarında enerji tüketebilirler. Şarj işlemi bitse bile cihaz fişe takılı kalırsa, “damlama şarj” (trickle charging) adı verilen bir süreçle küçük miktarlarda enerji çekmeye devam eder.
Ayrıca ucuz ve kalitesiz şarj aletleri, yangın riski taşıyabilir. Bu yüzden yalnızca tasarruf değil, güvenlik açısından da şarj cihazlarını kullanmadığınızda fişten çekmeniz önerilir.

Okumaya Devam Et

Teknoloji

Samsung ve Tesla anlaştı… Dev çip sözleşmesi

Yayımlandı

üzerinde

Samsung Electronics, 16,5 milyar dolarlık devasa bir yarı iletken tedarik sözleşmesi imzaladı. Müşterinin kimliğini açıklamayan Güney Koreli teknoloji devi, anlaşmanın 26 Temmuz 2024’te başladığını ve 31 Aralık 2033’e kadar süreceğini söyledi.

Samsung, ticari sırları korumak için karşı tarafın gizlilik talebini gerekçe göstererek daha fazla ayrıntı açıklamayı reddederken, spekülasyonlar Qualcomm veya Tesla gibi büyük teknoloji oyuncularına işaret ediyor. Yerel medya Qualcomm’un Samsung’un yaklaşmakta olan 2 nanometre sürecine ilgi duyduğunu ima etti, ancak analistler Tesla’nın muhtemelen yapay zeka veya otonom sürüş çipleri için daha olası bir müşteri olduğuna inanıyor.

Anlaşma, Tayvanlı TSMC ile daha etkin bir şekilde rekabet etmeyi amaçlayan Samsung’un yeni nesil çip üretimine yönelik agresif girişimini yansıtıyor. Şirketin 2nm çipleri gelişmiş güç verimliliği ve işleme yetenekleri vaat ediyor ve yakında seri üretime girmesi bekleniyor.

Bu büyük kazanıma rağmen, Samsung’un daha geniş yarı iletken işi rüzgarlarla karşı karşıya. Şirket, yüksek bant genişliğine sahip bellek (HBM) segmentinde rakipleri SK Hynix ve Micron’un gerisinde kalarak bellek yongalarına yönelik yapay zeka odaklı talebi karşılamakta zorlanıyor. Samsung, kârında önemli bir düşüş beklentisiyle Perşembe günü 2. çeyrek kazançlarını açıklayacak.

MUSK, ANLAŞMAYI DOĞRULADI

Tesla CEO’su Elon Musk daha sonra Samsung’un Tesla için çip üreteceğini doğruladı.

Musk, “Samsung’un dev yeni Teksas fabrikası Tesla’nın yeni nesil AI6 çipini üretmeye adanacak. Bunun stratejik önemini abartmak zor. Samsung şu anda AI4’ü üretiyor.TSMC ise tasarımını yeni tamamladığı AI5’i önce Tayvan’da sonra da Arizona’da üretecek” dedi.

Samsung daha önce yaptığı açıklamada, ikinci tarafın “ticari sırları koruma” talebini gerekçe göstererek, karşı tarafın adı da dahil olmak üzere anlaşmanın ayrıntılarının 2033 yılı sonuna kadar açıklanmayacağını söyledi.

Şirketten yapılan açıklamada, “Ticari gizliliği koruma ihtiyacı nedeniyle sözleşmenin ana içeriği açıklanmadığından, yatırımcıların sözleşmede değişiklik veya fesih olasılığını göz önünde bulundurarak dikkatli bir şekilde yatırım yapmaları tavsiye edilir” denildi.

The Futurum Group’ta yarı iletkenler, tedarik zinciri ve gelişmekte olan teknoloji araştırma direktörü Ray Wang, Musk’ın paylaşımından önce CNBC’ye yaptığı açıklamada Tesla’nın olası bir müşteri olduğunu söyledi.

Bloomberg News da bir kaynağa atıfta bulunarak Samsung’un Tesla ile anlaştığını bildirmişti.

Okumaya Devam Et

Teknoloji

Flört uygulamasında fotoğraflar çalındı

Yayımlandı

üzerinde

Kadınların erkeklerle çıktıkları randevuları anonim olarak yorumlayıp değerlendirebilecekleri bir uygulama olan Tea, veri ihlali yaşadığını ve hackerların 72 bin kullanıcı görüntüsüne erişim sağladığını açıkladı.

Tea sözcüsü Reuters’a hack olayını doğrulayarak, ““sistemlerini yetkisiz erişim” tespit ettiklerini ve 13 bin selfie ve hesap doğrulama amacıyla gönderilen fotoğraflı kimlikler ile gönderiler, yorumlar ve doğrudan mesajlardan 59 bin görüntü dahil olmak üzere yaklaşık 72 bin görüntünün ifşa olduğunu söyledi.

Şirket yaptığı açıklamada, “Üçüncü taraf siber güvenlik uzmanlarıyla anlaştık ve sistemlerimizin güvenliğini sağlamak için 24 saat çalışıyoruz” dedi ve hiçbir e-posta veya telefon numarasının açığa çıkmadığını, yalnızca Şubat 2024’ten önce kaydolan kullanıcıların etkilendiğini ekledi.

İHLAL AÇIKLANDI

İhlal ilk olarak Cuma günü erken saatlerde 404 Media tarafından bildirildi.

“Kadınlar flört ederken asla güvenliklerinden ödün vermemelidir” sloganını benimseyen uygulama, kayıt olan ve doğrulama sürecinden sonra onaylanan kadınların, ilgilendikleri erkekler hakkında Yelp tarzı yorumlarla anonim olarak bilgi paylaşabileceği bir platform olarak öne çıkıyor.

Uygulama, Instagram’da son birkaç gün içinde iki milyondan fazla kullanıcının uygulamaya katılmak istediğini belirterek, giderek artan bir popülerlik kazanmıştı.

Tea’ya kaydolmak için kullanıcıların selfie çekmeleri gerekiyor ve uygulama, bu fotoğrafların incelendikten sonra silindiğini belirtiyor.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar