Daha fazla hava durumu tahmini: 15 günlük hava durumu İstanbul
Bizimle İletişimde Kalın

Ekonomi

Özel Halk Otobüsleri 22 Mayıs’ta Kontak Kapatıyor: Milyonlarca İstanbullu Ulaşım Krizine Hazırlanıyor

Yayımlandı

üzerinde

Istanbul, Turkey – December 24, 2021: A bus stop and people in Istanbul Kadikoy. This square, which is very crowded in normal times, seems very calm due to the covid-19 pandemic.

Açıklaması
22 Mayıs Perşembe günü İstanbul’daki 3.041 özel halk otobüsü, İBB’den ödeme alamadıkları için sefere çıkmayacak. Günlük 2 milyondan fazla yolcu etkilenecek; detaylar, alternatif ulaşım önerileri ve sürece dair merak edilenler burada.

1. Kararın Özeti

İstanbul Özel Halk Otobüsleri Esnaf Odası, ekonomik darboğaz ve aylardır ödeme alamama gerekçesiyle 22 Mayıs 2025 Perşembe günü 3.041 özel halk otobüsünün kontak kapatma kararı aldığını açıkladı . Bu eylem, araçların yüzde 50’sine yakınını oluşturan önemli bir filonun bir günlüğüne hizmet dışı kalması anlamına geliyor.

2. Neden Kontak Kapatılıyor?

Başkan Göksel Ovacık, “Son dört aydır İBB’den hiçbir ödeme alamadık. Nisan ayında vaat edilen 500 milyon TL de bizlere teslim edilmedi” diyerek sürecin içinden çıkılamaz hâle geldiğini belirtti  Akaryakıt, personel maaşları ve bakım giderleri gibi zorunlu maliyetler artık karşılanamıyor .

3. Kimler Etkilenecek?

  • Otobüs Filosu: Toplam 6.470 araçlık ağın 3.041’i kontak kapatma eylemi yapacak .

  • Şoförler: Yaklaşık 6.000 şoför bir gün iş bırakacak.

  • Yolcular: Günlük 2 milyonun üzerinde insanın bu araçları tercih ettiği tahmin ediliyor; bu da İstanbul’daki toplam toplu taşıma yolculuklarının yaklaşık %25’ini oluşturuyor .

4. Ulaşımda Olası Aksamalar

Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı’ya göre kontak kapatma, İETT otobüsleri ve raylı sistemlere binmek isteyen yolcu sayısını bir anda ciddi oranda artıracak. Bu durum; duraklarda uzun kuyruklar, araç içi aşırı kalabalık ve trafik yoğunluğunda artışa yol açacak . Şu anda şehir trafiği yüzde 85-90 doluluk oranıyla çalışıyor ve tek günlük aksama bile zincirleme krizlere neden olabilir.

5. Alternatif Ulaşım Önerileri

  1. Raylı Sistemler (Metro, Tramvay): Kapasiteleri yüksek ancak yoğun saatlerde yine tıkanabilir.

  2. Deniz Ulaşımı: Kabataş–Kadıköy, Beşiktaş–Üsküdar gibi hatlar tercih edilebilir.

  3. Paylaşımlı Araç ve Bisiklet: İstanbulkart HES entegrasyonlu paylaşımlı bisikletler ve scooter’lar kısa mesafeler için ideal.

  4. Özel Araç Kooperatifleri: Dolmuş ve taksi-minibüs hatları daha esnek rotalar sunuyor.

6. Ne Zaman ve Ne Kadar Sürecek?

Esnaf Odası eylemin başlangıcını 22 Mayıs olarak duyurdu; ancak süre kesinleşmedi. Uzmanlar, ödeme yapılmazsa eylemin bir günü aşabileceğini, “kararlılık sürdüğü sürece devam edileceğini” vurguluyor .

7. Gelecek Adımlar ve Beklentiler

  • İBB Hamlesi: Yetkililerin acil ödeme planı açıklaması bekleniyor.

  • Merkezi Yönetim: Krizin derinleşmesi halinde merkezi iktidarın müdahalesi gündeme gelebilir.

  • Halkın Tepkisi: Vatandaş örgütleri, toplu taşımada aksama yaşanmaması için ara çözüm taleplerini yükseltmeye başladı.


Bu gelişme İstanbul’un toplu taşıma işleyişine doğrudan etki edecek kritik bir eylem olarak kayda geçti. Güncel bilgileri ve İBB’den gelecek açıklamaları yakından takip etmeniz önerilir.

Okumaya Devam Et
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Ekonomi

Silah ruhsatı “otomobil fiyatını” solladı: Taşımak isteyen 198 bin 517 TL ödeyecek

Yayımlandı

üzerinde

Silah ruhsatı “otomobil fiyatını” solladı: Taşımak isteyen 198 bin 517 TL ödeyecek

FatihDoganMedya — 27 Kasım 2025, 12:00 (İstanbul) · Okuma süresi: 3 dk

Öne Çıkanlar:

  • 5 yıllık silah taşıma ruhsatı 2026 için 198.517 TL’ye çıkacak.

  • 2025’te taşıma ruhsatı için uygulanan bedel 158.000 TL idi; son artış yeniden değerleme oranı kaynaklı.

  • Bu rakam, bazı giriş seviyesi / eski model ikinci el araçların fiyatlarına yaklaşırken, otomotiv piyasasının ortalaması hâlâ 1 milyon TL bandında seyrediyor. (Karşılaştırma için piyasaya bakın.)


Yeni zam ne getiriyor, kimleri etkiler?

Yeniden Değerleme Oranı’nın açıklanmasının ardından 2026 yılına ilişkin bazı maktu harçlar güncellendi. Buna göre 5 yıllık silah taşıma ruhsatı ücreti 198.517 TL’ye ulaşacak. Yetkili belgelerde ve emniyet müdürlükleri duyurularında önceki yıllarda uygulanan tutarlar ile karşılaştırıldığında artış dikkat çekiyor.

Bu tutar, ruhsat sahibi olmak isteyen ve silahını yanında taşıma hakkı talep eden gerçek kişilere yönelik 5 yıllık harç tutarını kapsıyor. 2025’te taşımaya ilişkin uygulanan maktu harç 158.000 TL seviyesindeydi; yeni oran, başta güvenlik görevlileri, iş insanları ve taşıma izni almak isteyen vatandaşları doğrudan etkiliyor.

“Otomobil fiyatını aştı” başlığı doğru mu?

Sosyal medyada ve bazı haber başlıklarında “ruhsat otomobil fiyatını aştı” ifadeleri öne çıktı. Gerçek şu: 198 bin TL büyük bir meblağ olmakla birlikte, 2025’te otomobil piyasasının ortalama fiyatı (sıfır+ikinci el karışık ortalama) 1 milyon TL bandında seyrettiği için (aylara ve segmentlere göre değişmekle birlikte) ruhsat bedeli genel ortalama otomobil fiyatının üzerinde değil. Ancak giriş seviyesindeki veya model yılı daha eski bazı ikinci el araçların fiyatları 198 bin TL’nin altında kalabiliyor; bu nedenle bazı alıcılar için ruhsat ücreti ‘bir otomobil bedeli’ yaklaşımını haklı çıkaracak seviyeye ulaştı.

Devlet gerekçesi ve uygulama

Resmi düzenlemelerde artışların nedeni olarak yeniden değerleme oranı ve kamu gelirlerinin güncellenmesi gösteriliyor. Harçlar Resmî Gazete kararları ve ilgili içişleri/merkezi düzenlemeler doğrultusunda il emniyet müdürlükleri tarafından uygulamaya konuluyor; uygulama detayları ve kart ücretleri ise iller arasında küçük farklılıklar gösterebiliyor. Ruhsat başvurusu ve ödemeye ilişkin güncel bilgi için il emniyet müdürlüklerinin resmi sayfalarına başvurulması öneriliyor.


Vatandaşın faturası: örnek hesap

  • 5 yıllık taşıma ruhsatı (2026): 198.517 TL.

  • Ek işlemler (kart bedeli, sağlık raporu, adli sicil evrağı vb.) ayrıca ücretlendirilir; il ve kuruma göre değişir.


Ne yapılmalı / Nereden takip edilmeli?

  1. Ruhsat ücreti ve uygulama tarihleri için il emniyet müdürlüklerinin duyuruları takip edilsin.

  2. Mevcut ruhsat sahipleri ve başvuru yapacaklar, yıllık maliyet hesaplarını güncellesin; özellikle iş güvenliği ya da profesyonel taşıma gerektiren meslek sahipleri için bütçe planlaması kritik.

  3. Konuya ilişkin yasal değişiklik ve Resmî Gazete kararları takip edilmeli.

Okumaya Devam Et

Ekonomi

Türk Hava Sahasında “Serbest Rota” Dönemi Başlıyor: Uçuşlar Kısalacak, Yakıt ve karbon emisyonu Azalacak

Yayımlandı

üzerinde

Türk Hava Sahasında “Serbest Rota” Dönemi Başlıyor: Uçuşlar Kısalacak, Yakıt ve karbon emisyonu Azalacak

Tarih / Saat: 26 Kasım 2025 — Yayın saati: 13:30 (Türkiye saati / Europe/Istanbul)
Okuma süresi: ~3 dakika

Öne çıkanlar

  • Serbest Rota (FRA) uygulaması bu gece devreye alınıyor; ilk aşama FL305 ve üzeri irtifalarda uygulanacak.

  • Uygulama, uçuş sürelerini kısaltarak havayolları için yakıt tasarrufu ve karbon azaltımı hedefliyor.

  • Bakanlık, FRA’nın kademeli olarak daha geniş saat ve irtifalara yayılacağını açıkladı; tam zamanlı uygulama 2026–2027 kış döneminde hedefleniyor.


Haber metni

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ), havacılıkta önemli bir adım olan Serbest Rota Hava Sahası (Free Route Airspace – FRA) uygulamasını bu geceden itibaren Türkiye hava sahasında devreye alacağını duyurdu. Uygulamanın ilk aşaması, FL305 (yaklaşık 30.500 feet) ve üzerindeki seviyelerde başlayacak; gece uygulaması olarak planlanan safha, hava trafiğinin daha yoğun olmadığı saat dilimlerinde etkinleştirilecek.

Bakan Abdulkadir Uraloğlu’nun açıklamasına göre, sistemin devreye alınmasıyla hava araçları daha kısa ve verimli rotaları tercih edebilecek; bunun sonucunda uçuş sürelerinde kısalma, yakıt tüketiminde tasarruf ve karbon salınımında azalma beklendiği bildirildi. Bakanlık yetkilileri, uygulamanın kademeli genişletileceğini ve 2026–2027 kışından itibaren 24 saat esasına göre tam zamanlı hale getirilmesinin hedeflendiğini açıkladı.

Uygulamanın yolculara ve havacılığa etkileri

  • Kısa vadede: Özellikle uzun menzil uçuşlarında daha kısa rota seçeneği, uçuş sürelerini ve gecikmeleri azaltma potansiyeli taşıyor; bu da havayolu maliyetlerini düşürebilir.

  • Çevresel etki: Kısa rotalar, daha az yakıt tüketimi ve dolayısıyla daha düşük CO₂ salınımı anlamına geliyor; Bakanlık bu uygulamanın sürdürülebilirlik hedefleriyle uyumlu olduğunu vurguladı.

  • Operasyonel: Hava trafik yönetimi ile havayolları arasında koordinasyon artacak; sistem aşamalı açıldığı için pilotaj ve ATC prosedürlerinde geçiş dönemi eğitimleri ve bilgilendirmeler yapılacak.

Teknik notlar

  • Uygulama başlangıçta FL305 ve üzerindeki trafik için aktif olacak. Daha düşük irtifalarda uygulanması ise sistemin ve altyapının değerlendirilmesine göre sonraki döneme bırakılacak.

  • Gece denemeleri ilk etapta yerel saatle 23:00–05:00 aralığında planlandığı yönünde bilgiler var; etaplı genişleme takvimi Bakanlık/ DHMİ tarafından paylaşılacak.

Okumaya Devam Et

Ekonomi

Coca-Cola İçecek’e Rekabet Kurulu’ndan “veri silme” cezası: 282,4 milyon TL idari para cezası

Yayımlandı

üzerinde

Coca-Cola İçecek’e Rekabet Kurulu’ndan “veri silme” cezası: 282,4 milyon TL idari para cezası

25 Kasım 2025 — 19:30 (İstanbul)Okuma süresi: 3 dakika

Rekabet Kurulu, 7 Ekim 2025’te yapılan yerinde inceleme sırasında bazı yazışmaların silinmiş olabileceği şüphesiyle Coca-Cola İçecek A.Ş.’ye (CCOLA) “yerinde incelemeyi engelleme ve zorlaştırma” gerekçesiyle 282.416.376,34 TL idari para cezası verdi. Cezaya ilişkin kısa karar şirket tarafından KAP’a bildirilirken, ilgili tutarın gerekçeli kararın tebliğiyle ödeneceği ve %25 erken ödeme indirimi kapsamına girebileceği belirtildi


Ne oldu?

Rekabet Kurulu’nun kısa kararına göre, 07 Ekim 2025 tarihinde yapılan yerinde inceleme esnasında bir çalışanın kişisel yazışmalarının silinmiş olabileceği şüphesi ortaya çıktı. Bu tespit üzerine Kurul, incelemenin “engellendiği ve zorlaştırıldığı” kanaatine vararak CCOLA hakkında 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 16. maddesinin (d) bendi uyarınca idari para cezası uygulanmasına hükmetti.

Cezanın tutarı ve hesaplama şekli: Kararda, cezanın 2024 yılı gayri safi gelirinin binde beşi oranında belirlendiği ve net rakamın 282.416.376,34 TL olduğu açıklandı. Söz konusu tutar gerekçeli kararın tebliği ile ödenecek; erken ödeme halinde %25 indirim uygulanabiliyor.


Şirketten ve kurumdan ne mesajlar geldi?

Coca-Cola İçecek’in KAP’a yaptığı özel durum açıklamasında, Rekabet Kurulu’nun kısa kararının tarafına tebliğ edildiği ve söz konusu karara ilişkin yasal süreçlerin işletileceğinin belirtildiği kaydedildi. Şirket ayrıca rekabet hukuku uyum ilkelerine bağlı kaldığını vurguladı. Kurum kaynaklı kısa kararda ise incelemelerde şeffaflık ve iş birliğinin önemi hatırlatıldı.


Ne anlama geliyor? (Kısa analiz)

  • Yaptırım mesajı: Karar, yerinde incelemelerde veri bütünlüğü ve engellemeye karşı düzenleyicinin sert yaptırımlar uygulayabileceğini gösteriyor.

  • Finansal etki: 282,4 milyon TL tutarı şirketin yıl içi nakit/kar planlaması ve bilançosu üzerinde kısa vadede etkili olabilir; erken ödeme indirimine gidilirse net maliyet azalabilir.

  • Hukuki süreç: Şirketin itiraz ve hukuki başvuru hakkı bulunuyor; gerekçeli kararın tebliği sonrası süreçte yargıya taşınma ihtimali yüksek.


Arka plan (kısa)

Rekabet Kurulu, firmalara yerinde inceleme yetkisi ile piyasa davranışlarını denetliyor. İncelemeler başladıktan sonra cihazlardan veya sistemlerden herhangi bir veri silinmesi ağır sonuç doğurabiliyor. Kurul kararında “inceleme başladıktan sonra hiçbir cihazdan, hiçbir gerekçeyle veri silinmemesi gerektiği” vurgulandı.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar