Sanat
Haritacılık Müzesi, Türkiye’nin haritacılık geçmişine ışık tutuyor

Haritacılık Müzesi, Türkiye’nin tek milli haritacılık kurumu olan Harita Genel Müdürlüğü’nün kurulmasından itibaren kurumda görev almış personel tarafından kullanılan, geçmişe şahitlik etmiş ölçme aletleri ve makineler, haritalar ve haritacılıkla ilgili diğer objelerle harita tarihini gelecek nesillere aktarıyor.
Milli Savunma Bakanlığı Harita Genel Müdürlüğünün Cebeci Kışlasında konuşlu Haritacılık Müzesi ilk olarak, 1928’de Albay Abdurrahman Aygün’ün katkılarıyla “Alet Müzesi” adı altında oluşturuldu. Ancak bu girişim zamanla bilinmeyen nedenlerle yeteri kadar sürdürülemedi ve müzenin faaliyeti durduruldu. 1971’de dönemin Harita Genel Müdürü Korgeneral Şükrü Olcay tarafından müzenin yeniden faaliyete geçmesi gündeme geldi. Arşivlerdeki tarihi harita, malzeme ve aletler alınarak, 2 Mayıs 1971’de müze yeniden açıldı.
Mevcut binasındaki eser sayısı 1990’dan itibaren 670’e çıkarılan müzede 2003’te Harita Genel Müdürlüğünün kurucusu Korgeneral Mehmet Şevki Ölçer anısına, müzenin girişinde özel bölüm hazırlandı.
Bu bölümde, Türkiye’de modern haritacılığı başlatan ve “modern Türk haritacılığın mimarı” olarak kabul edilen kurucu ve ilk Genel Müdür Korgeneral Mehmet Şevki Ölçer’e ait okul diploması ve nişanlarının yanı sıra makam masası, koltuğu, kendisine ait ölçüm aletleri, şahsi eşyaları ile Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve Genelkurmay Başkanı Fevzi Çakmak tarafından gönderilen telgraflar yer alıyor.
Resim galerisi, tarihi haritalar ve ölçme aletleri bölümlerinden oluşan müzenin tarihi kabartma haritalar bölümünde, 1880-1895 yılları arasında Harp Okulu harita sınıfı öğrenci ve öğretmenleri tarafından yapılan kabartma haritalar yer alıyor. Deniz kumu, reçine, ahşap ve benzeri malzemeden tamamen el emeğiyle yapılmış, Osmanlı Devleti’nin farklı bölgelerine ait kabartma haritalar, döneminin ilk örnekleri kabul ediliyor.
TÜRK MODERN HARİTACILIĞININ İLK ÖRNEĞİ: ESKİŞEHİR HARİTASI
Müzenin kağıt haritalar bölümünde, 19’uncu yüzyıldan günümüze değişik teknik ve ölçeklerde çeşitli amaçlar için üretilmiş haritalar yer alıyor. Osmanlı Devleti’nin en geniş sınırlarına ulaştığı dönemi yansıtan “Osmanlı Devleti Genel Haritası” da bu bölümde sergilenen önemli haritalar arasında dikkati çekiyor.
Yine bu bölümde, Türk modern haritacılığının başlamasıyla beraber ilk üretilen 1896 tarihli ve 1/10.000 ölçekli Eskişehir Haritası sergileniyor.
1921’de Kurtuluş Savaşı devam ederken, ordunun savaşta gözü durumunda olan mevcut haritaların yetersiz kalması sonucu Atatürk’ün emirleri doğrultusunda hazırlanan “Sakarya Haritası” da bu alanda yer alıyor. Savaşın kazanılmasında büyük faydası olan ve 20 gün içinde hatırlanan 1/100.000 ölçekli bu harita, müzenin en çok dikkat çeken eserleri arasında yer alıyor.
ANKARA’NIN 1924’TE HAZIRLANAN İLK ŞEHİR PLANI
Müzede, Ankara’nın 1924’te hazırlanan ilk şehir planı da sergileniyor. Planda, başkentteki kamu binalarıyla Sıhhiye, Ankara Palas Oteli, Hacı Bayram Camisi, Hamamönü, Ankara Kalesi, At Pazarı ve Hacettepe Mahallesi gibi Ankara’nın eski dönemlerini yansıtan yerleri görülebiliyor.
Müzede bunların yanında 1885’ten günümüze haritacılık alanında kullanılan çeşitli aletler de yer alıyor. Bunlar arasında, Osmanlı Padişahı Sultan Abdülaziz’in oğlu Yusuf İzzettin Efendi tarafından müzeye armağan edilen kendine ait 114 parça pergel ve sulu boya takımı ön plana çıkıyor.
TÜRÜNÜN TEK ÖRNEĞİ HARİTACILIK MÜZESİ’NDE
Yine bu bölümde, İkinci Dünya Savaşı öncesi 1938’de Almanya’dan satın alınan fotogrametri aleti de sergileniyor. Dönemin en iyi fotogrametri aletlerinden biri kabul edilen alet, İkinci Dünya Savaşı sonrasında üretici firmanın da savaştan etkilenerek dağılması ve aynı modeli bir daha üretememesi nedeniyle, “türünün tek örneği” olma özelliği taşıyor.
Müzede, haritalar ve aletlerin yanında bir de resim galerisi de yer alıyor. Galeride, haritacı ve asker ressamların yaptığı tabloların yanı sıra Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün direktifi üzerine, 1938-1943 yılları arasında 6 yıl devam eden “Yurt Gezileri” programı kapsamında, dönemin ünlü ressamlarının Anadolu’nun çeşitli illerinde yaptığı tablolardan 22’si sergileniyor. Abidin Dino, Eşref Üren, Mahmut Cuda ve Ayetullah Sümer gibi ressamların yaptığı tablolar, dönemin Türkiye’sini anlatması bakımından belge niteliği taşımasıyla beraber döneme ait yaşam, mimari ve coğrafyaya da ışık tutuyor. İçerdiği eserlerle kendi alanında Türkiye’de tek olma özelliğine sahip Haritacılık Müzesi, ziyaretçilerini bekliyor.
Sanat
45 yaşında dudak kanserine yakalandı: Eski kaleciden sokaklara sanat dokunuşu

“URLA’DA 350 ÇÖP KONTEYNERİNİ BOYADIM”
Gençliğinde yaklaşık 20 takımda oynadığını ifade eden Atilla Uçan, “En son Aydınspor’da oynadım. Urla Masterler Spor Kulübü’nde kaleye geçiyorum. Sporculuk yanım bir tarafa, sanata olan düşkünlüğüm de var. Çocukluğumdan beri Aydınspor’un kamplarında bile odada resim yapardım. Urla’nın sokaklarını, mekanlarını her şeyini dekore etmeye, elimden ne geliyorsa yapmaya çalışıyorum.
Sanat
44. İstanbul Film Festivali’nde ödüller sahiplerini buldu

Oyuncu Onur Özaydın sunumuyla Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda gerçekleştirilen kapanış ve ödül töreninde, Uluslararası ve Ulusal Yarışma’da en iyi filmler ödüllendirildi.
Bu yıl 139 uzun metrajlı ve 15 kısa filmin yer aldığı festivalde, usta yönetmenlerin son eserleri ve dünya festivallerinden filmler sanatseverlerin beğenisine sunuldu. Festivalde kısa ve uzun metrajlı toplam 51 film yarışırken, törende 18 ödül sahiplerini buldu.
“ALTIN LALE YARIŞMASI”
Başkanlığını Shekhar Kapur’un yaptığı “Altın Lale Yarışması” kategorisinde Ada Solomon, Ebru Ceylan, Saadet Işıl Aksoy ve Cameron Bailey jüride yer aldı.
Bu yıl, Ulusal Yarışma ile Uluslararası Yarışma, Altın Lale Yarışması’nda birleşti ve bu bölümde yerli ve yabancı toplam 15 film yarıştı.
Jüri başkanı, yönetmen Shekhar Kapur’un açıkladığı “Altın Lale En İyi Film” ödülünü, Balint Szimler’ın yönettiği “Ders Olsun” filmi aldı.
Ödüllü yönetmen Marianna Brennand’ın açıkladığı “Kariyo-Ababay Jüri Özel Ödülü”, “Tayfa” filmiyle Sahand Kabiri’ye verildi.
“En İyi Yönetmen” ödülünü “Yeni Şafak Solarken” filmiyle Gürcan Keltek kazanırken, “En İyi Senaryo” ödülüne “O Da Bir Şey Mi” filmiyle Pelin Esmer layık görüldü.
“En İyi Kadın Oyuncu” kategorisinde ödül “Yanardağın Altında” filmiyle Sofia Berezovska’nın olurken, “En İyi Erkek Oyuncu” ödülü “Uçan Köfteci” ile Nazmi Kırık’a gitti.
“KISA FİLM YARIŞMASI”
Kısa film yapımını özendirmek, bu alandaki gelişimi desteklemek ve nitelikli kısa filmleri festival izleyicisiyle buluşturmak amacıyla düzenlenen yarışmaya bu yıl Türkiye’den ve dünyadan 12 film katıldı.
Sofia Bohdanowicz, Sinan Kesova ve Herve Le Phuez’den oluşan jüri “En İyi Kısa Film” ödülünü Jan Bujnowski’nin yönettiği “Köşe Dansı” filmine verirken, mansiyon ödülüne Umut Şilan Oğurlu’nun yönettiği “Dilan Hakkında Konuşmalıyız” layık görüldü.
“YENİ BAKIŞLAR”
Genç yönetmenleri desteklemek ve yeni çalışmaları daha görünür kılabilmek için yalnızca ilk ve ikinci filmlerini çeken yerli yönetmenlere açık olan “Yeni Bakışlar” bölümünün jürisinde Florent Herry, Bulut Reyhanoğlu, Vuslat Saraçoğlu ve Tibet Çam yer aldı.
“Seyfi Teoman En İyi İlk Film Ödülü” ise Necmi Sancak’ın yönetmenliğini yaptığı “Ayşe” filmine verildi.
“En İyi Görüntü Yönetmeni” ödülünü “Atlet” filmiyle Ayşe Alacakaptan, “En İyi Kurgu” ödülünü “Zamanın Kıyısında Sınav” filmiyle Eşref Gürkan Kılıç, “En İyi Sanat Yönetmeni” ödülünü “Adresi Olmayan Ev” filmiyle Atilla Çelik, “En İyi Özgün Müzik” ödülünü “Zamanın Kıyısında Sınav” filmiyle Türkay Nişancı, Sevan Amiroğlu ve İlkay Nişancı aldı.
“BAĞIMSIZ ÖDÜLLER”
Uluslararası Film Eleştirmenleri Federasyonu (FIPRESCI) ve Türkiye’den üç farklı meslek kuruluşunun bulunduğu (Film-Yön, BSB ve SİYAD) “Bağımsız Ödüller” bölümünde filmleri, Dmytro Desiateryk, Ayla Kanbur ve Simon Popek’in yer aldığı jüri değerlendirdi.
Altın Lale Yarışması’nda Balint Szimler’in yönettiği “Ders Olsun” filmi, Kısa Film Yarışması’nda ise Hesam Eslami’nin yönettiği “Tutuklu Vatandaş” filmi FIPRESCI ödülüne layık görüldü.
Film Yönetmenleri Derneği Film-Yön jürisi, Şerif Gören anısına verilen “En İyi Yönetmen” ödülünü “Ölü Mevsim” filmiyle Doğuş Algün’e takdim etti.
Belgesel Sinemacılar Birliği BSB jürisi, “En İyi Belgesel” dalında İlkay Nişancı’nın yönettiği “Zamanın Kıyısında Sınav” filmini ödüllendirdi.
Sinema Yazarları Derneği (SİYAD) jürisinin değerlendirdiği “En İyi Film” ödülü ise Emine Yıldırım’ın “Gündüz Apollon Gece Athena” filmine verildi.
Sanat
64 yaşındaki emekli öğretmen atıl malzemeleri dönüştürüyor: Bahçesini açık hava müzesine dönüştürdü

Çam kozalağı, ağaç dalı, taş, eski eşya parçalarını tasarımlarında kullanan Kuzu, hazırladığı aslan, tavus kuşu, zürafa, Bremen Mızıkacıları gibi birçok çalışmasını evinin bahçesinde sergileyerek burayı bir nevi el işi müzesine dönüştürdü.
-
Ekonomi3 gün önce
Eskişehir’de Ormanlık Alanda Yakılarak Öldürülen 30 Yaşındaki Kadın Dehşeti: Sadece Saç ve Kemik Kaldı
-
Gündem1 gün önce
Şanlıurfalı Genç İşçi 3 Günlük Korkunç İşkenceyle Yüzleşti: Dişleri Kırıldı, Hamam Böceği Yedirildi
-
Son Dakika1 hafta önce
Yasak Aşk Skandalında Yeni Gelişme: Kayınvalide ve Damat Esra Erol Programında Canlı Yayında Gözaltına Alındı!
-
Gündem1 hafta önce
Ünlü İsimlerden Sırrı Süreyya Önder’e Destek: “Sakın Ölme Sırrı Abi… Benimle Yine Dalga Geç!”
-
Son Dakika1 hafta önce
Son Dakika: Şakir Paşa Ailesi Konakta Yangın! 1 Ölü – Tüm Detaylar
-
Gündem1 hafta önce
Kayınvalidesini hamile bırakmıştı! Arsız damadın babası konuştu: Oğlum sapıktır
-
Gündem2 gün önce
“Silivri’de 6,2’lik Depremin Derinden Gelen Uğultusu: Sismik Kayıtların Ardındaki Gerçek”
-
Son Dakika6 gün önce
Oyuncu Sevil Akdağ Arkadaşını Öldürdü: Fatih İskenderpaşa’daki Cinayet Olayının Tüm Detayları