Ekonomi
TOBB Nefes Kredisi yeni dönem başvuru sürecinin ayrıntıları: Nefes Kredisi başvurusu nasıl yapılır?

Nefes Kredisi, azami 6 ay anapara ödemesiz dönem dahil olmak üzere azami 36 ay vadeli olarak kullandırılır. Faiz oranı 24 aya kadar azami %33, 24 ay üzeri için ise azami %32 olarak uygulanır.
Banka komisyon oranı (Kredi kullandırım ücreti) azami %0,5 olup, KGF kefalet komisyonu yıllık %1,5 olarak belirlenmiştir.
Ekonomi
Almanya, emeklilik yaşını 73’e yükseltmeye hazırlanıyor — uzman raporu tartışma başlattı
Almanya, emeklilik yaşını 73’e yükseltmeye hazırlanıyor — uzman raporu tartışma başlattı
Tarih: 8 Ekim 2025 · Saat: 10:00 (Europe/Istanbul) · Okuma süresi: 4 dk
Almanya’da hükümete danışmanlık yapan bilimsel kurulun (Wissenschaftlicher Beraterkreis) yayımladığı taslak-impulspapere göre, demografik baskıları hafifletmek için emeklilik yaşının kademeli olarak yükseltilmesi seçenekleri arasında maksimum 73 yaşına kadar çıkarılması da yer alıyor. Öneri, hem iş dünyası hem de sendikalar ve siyaset cephesinde sert tartışma başlattı
Ne öneriliyor?
Bilimsel danışma kurulunun ortaya koyduğu senaryolarda, yaşlanan nüfus ve çalışan/ emekli oranındaki bozulmayı dengelemek için emeklilik yaşında kademeli artışlar yer alıyor; bazı senaryolarda emeklilik yaşının uzun vadede 73’e kadar yükseltilebileceği belirtiliyor. Kurul, artışların net bir takvim yerine yaşam beklentisi ve mali göstergelere bağlanarak kademeli uygulanmasını öneriyor. Bu taslak, hükümete sunulan bir “impulspapier” (yol gösterici rapor) niteliğinde
Neden gündeme geldi? (Arka plan)
Almanya’nın kamu emeklilik sistemi (pay-as-you-go) demografik değişimden güçlü şekilde etkileniyor: çalışan başına düşen emekli sayısının azalması ve yaşam beklentisinin artması, sistemin mali dengesini zorluyor. Hükümetin son yıllarda başlattığı “rentenpaket” gibi reform çabaları olsa da, uzmanlar daha yapısal değişiklikler gerektiğini vurguluyor. Mevcut yasal normal emeklilik yaşı 67 olarak uygulamada bulunuyor.
Nasıl bir takvim var? Kim ne diyor?
-
Farklı haber ajanslarında ve analizlerde, uzman senaryoları arasında 2030/2035 aralığında kademeli artışlar öneren modeller ile daha uzun vadede (2040–2060) 73’e ulaşan senaryolar olduğu aktarılıyor; kaynaklar takvimler konusunda farklılık gösteriyor—esas vurgu “kademeli ve göstergelere bağlı” artışta.
-
Hükümet içinden bazı isimler (ör. ekonomi politikaları üzerine yorum yapanlar / CDU çevreleri) daha yüksek emeklilik yaşını tartışmaya açarken, SPD ve sendikalar bu tür artışlara karşı çıkıyor; tartışma koalisyon içinde gerilim yaratabiliyor.
Vatandaş ve iş dünyası için olası etkiler
-
Çalışanlar: Uzun süre çalışma, özellikle fiziksel ağır işlerde çalışanlar için zorluk demektir; bazı sektörlerde erken emekliliğe yönelik istisnalar veya hafifletici önlemler talep edilebilir.
-
İşverenler: Daha yüksek emeklilik yaşı, işgücü arzı açısından olumlu görünse de iş gücü planlaması, yaşa uygun iş koşulları ve mesleki rehabilitasyon/yeniden eğitim ihtiyacını artırır.
-
Kamu maliyesi: Emeklilik yaşının yükseltilmesi kısa ve orta vadede pension harcamalarını azaltmaya yardımcı olabilir; ancak etki modelleri, işgücüne katılım, göç ve ekonomik büyüme varsayımlarına göre değişir.
Hangi adımlar bekleniyor?
Rapor bir öneri/impulspaperdir — yasalaşmak için önce hükümet içinde değerlendirme, ardından kabine ve Meclis süreçleri gerekir. Bu süreçte kamuoyu yoklamaları, sendika ve işveren görüş alışverişleri, ayrıca sosyal politika etki analizleri öne çıkacak. Resmi bir kanun tasarısı ya da tarih ilan edilmeden önce politik tartışma ve teknik değerlendirme sürer.
Karşılaştırma: Avrupa’da benzer adımlar
Kuzey Avrupa’da (ör. Danimarka) yaşam beklentisine bağlı mekanizmalarla emeklilik yaşını yukarı yönlü bağlama örnekleri var; Almanya’daki öneriler de benzer otomatik düzenleyicilere işaret ediyor. Bu bağlam, uluslararası karşılaştırmalarla avantaj/ risk değerlendirmesi için kullanılıyor.
Sonuç (kısa)
Bilimsel kurulun önerisi, Almanya’daki emeklilik tartışmasını yeniden alevlendirdi: “73” rakamı bazı senaryolarda yer alsa da bu, hemen yürürlüğe girecek bağlayıcı bir karar değil; süreç değerlendirme, politik müzakere ve teknik analiz aşamalarından geçecek. Vatandaşlar için en somut etkiler, iş koşullarına ve mesleğe göre değişecek; yasalaşma adımlarının takip edilmesi gerekiyor.
Ekonomi
İstanbul Metrolarında Yeni Kural: Büyük Valiz Yasak, Fazla Valize “Ek 1 Yolculuk” Ücreti
-
Tarih / Saat (İstanbul): 07 Ekim 2025 — 19:15 (Europe/Istanbul). (hazırlama/saat bilgisi bu saate göre ayarlanmıştır)
-
Tahmini Okuma Süresi: ~3 dakika
-
Yazar: FatihDoganMedya Haber Merkezi
Metro İstanbul, yolcu güvenliği ve konforu gerekçesiyle 30 kg üzeri ve 120×60×50 cm’den büyük valizleri istasyon ve araçlara almama; birden fazla valiz taşıyanlardan her bir fazladan yük için “ilave 1 yolculuk ücreti” uygulama kararı aldı.
Metro İstanbul, 07 Ekim 2025 tarihli ve resmi kurallarını güncelleyen duyurusunda; araç ve istasyonlara 30 kilogramdan ağır veya 120×60×50 santimetreden büyük valizlerin kabul edilmeyeceğini açıkladı. Kurala göre bir yolcu, ilave ücret ödemeden en fazla 1 büyük boy valiz ile 1 kabin boy valiz veya 1 küçük/orta boy sırt çantası ile seyahat edebiliyor.
Detaylar — Hangi kural ne diyor?
-
Boyut ve ağırlık sınırı: Araçlara 30 kg’dan ağır veya ölçüleri 120×60×50 cm’yi aşan valizler alınmıyor. Kamping/dağcılık tipi büyük sırt çantaları da valiz olarak değerlendirilir.
-
Ücretlendirme: Belirlenen sınırlar içinde olsa bile bir kişiden fazla valiz taşıyan yolculardan her bir fazla yük için ilave 1 yolculuk ücreti alınacak. Yani ilave ücret, tek biniş ücretine eşdeğer şekilde uygulanıyor.
-
Saat sınırlaması: Fazla yükle seyahat, 07:00–09:00 ve 17:00–20:00 yoğun saatleri dışında ve her bir fazla yük için ücret ödenerek mümkün olabiliyor — yoğun saatlerde kısıtlamalar daha sıkı uygulanıyor.
-
Araç içi düzen ve güvenlik: Valizlerin koltuklara konması veya geçişleri kapatacak şekilde bırakılması yasaklandı; büyük valizlerin kapı yanındaki ayakta durma alanlarında ya da bazı araçlardaki işaretli valiz bölümlerinde tutulması gerekiyor. Tekerlekli sandalye/bebek arabası alanları öncelikle engelli ve bebekli yolculara ayrıldı.
Metro İstanbul’un gerekçesi ve uygulama biçimi
İşletme, düzenlemenin yolcu güvenliğini ve seyahat konforunu artırma, valiz yoğunluğunu dengede tutma ve acil durumlarda tahliyeyi kolaylaştırma amacı taşıdığını belirtti. Kuralların istasyon personeli tarafından denetleneceği ve kurallara uymayanlara idari işlem uygulanabileceği duyuruldu. Resmi metin ve duyurular Metro İstanbul’un web/sosyal medya hesaplarından paylaşıldı.
Kamuoyu ve tepkiler
Duyuru kısa sürede sosyal medyada ve yerel basında geniş yer buldu. Bir kesim uygulamayı güvenlik ve düzen adına olumlu karşılarken; özellikle havaalanı transferi yapan yolcular, aktarmalı yolculuk yapanlar ve turizm sektöründen temsilciler ek ücret ve valiz sınırlamasının zorluk yaratacağı yönünde eleştiriler yöneltti. Haber kuruluşları uygulamanın turist-donanımlı hatlarda ve havaalanı bağlantılarında ek maliyetler oluşturabileceğini yazdı.
Okuyucuların merak edeceği noktalar
-
Ek ücret ne kadar? Metro İstanbul, fazla valizler için “ilave 1 yolculuk ücreti” ifadesini kullandı; yani her ek parça için normal tek biniş ücretine eşdeğer ücret uygulanıyor.
-
Bu tüm hatlarda mı geçerli? Duyuru Metro İstanbul kapsamındaki hatlar için yayımlandı; istisna/ayrıntı olması durumunda resmi duyurularda belirtilir.
-
Havaalanı transferleri ne olacak? Resmi duyuru genel kurallar içeriyor; haber takibi ve toplu taşıma operatörleri ile havaalanı transfer sağlayıcılarının açıklamaları durumun uygulamada nasıl olacağını netleştirebilir. Haber kaynakları, havaalanı bağlantılı yolcularda pratik zorluklar olabileceğini belirtiyor.
Okuyucu için pratik öneriler
-
Yarım saat öncesinde veya yolculuk öncesinde Metro İstanbul’un resmi “Yolculuk Kuralları” sayfasını kontrol edin.
-
Havaalanı bağlantılı yolculuklar için alternatif transfer seçeneklerini (HAVAŞ/İETT/özel transfer) değerlendirin.
-
Uzun seyahatlerde kabin boyutuna uyan bagaj tercih edin veya ek ücret/planlama yapın.
Ekonomi
Bedelli askerlik ücreti 2026 hesaplaması: Yeni bedelli askerlik Ocak ayında ne kadar olacak, yüzde kaç zamlanacak?

BEDELLİ ASKERLİK 2026 NE KADAR OLACAK?
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından 7 Haziran’da yayınlanan Mali ve Sosyal Haklar” konulu Genelgesi’ndeki memur maaşı katsayı oranına göre 1 Temmuz-31 Aralık tarihleri arasında bedelli askerlik ücretinin 280 bin 850 TL olarak belirlendi.
Yeni bedelli askerlik ücreti, memurlara yapılacak zam oranıyla doğru orantılı olacak. Geride kalan Temmuz, Ağustos ve Eylül ayı verisine göre enflasyon farkı yüzde 2.38 oldu. Toplu sözleşme de dikkate alındığında memur maaşlarına şimdiden yüzde 13.65 zam meydana geleceği öngörülüyor. Memur aylık katsayısının 1.329945 olması durumunda 319 bin 186 liraya yükselecek.
Bedelli askerlikte yeni ücret Ekim, Kasım ve Aralık enflasyon rakamlarının açıklanmasıyla belli olacak. Ocak 2026 yılından itibaren bedelli askerlik, yeni ücret üzerinden ödenecek.
Bedelli askerlik ücreti hesaplanırken şu hesaplama yöntemi kullanılıyor;
Bedelli Askerlik Bedel Tutarı: 240.000 x 1,170211 (memur aylık katsayısı) =280.850,64 TL
-
Sanat1 hafta önce
İstanbul Kültür Yolu Festivali tarihleri 2025: Kültür Yolu Festivali nerede, hangi konserler var?
-
Gündem1 hafta önce
Yemek yerken hayatının şokunu yaşadı
-
Son Dakika1 hafta önce
Kütahya Simav’da 5,4 Büyüklüğünde Deprem — İstanbul ve İzmir’de de HİSSEDİLDİ
-
Gündem1 hafta önce
İstanbul’un orta yerinde akılalmaz olay: Günlerce içerde kaldı, tüneldeki sesleri duyanlar ihbar etti
-
Ekonomi3 gün önce
İstanbul’da 6 Ekim 2025 (Pazartesi) toplu ulaşım ücretsiz — İETT ve Metro İstanbul duyurdu
-
Teknoloji1 hafta önce
Titanik’in kardeşi Ege’de batmıştı: Türk hamamı gün yüzüne çıkarıldı
-
Gündem2 saat önce
“Cehennem Necati” Lakaplı Necati Arabacı Türkiye’de Gözaltına Alındı — Son Durum / FATİHDOGANMEDYA
-
Sanat1 hafta önce
Makineyle bir günde üretiliyor ama 1 yıl beklemeyi göze alıyor