Daha fazla hava durumu tahmini: 15 günlük hava durumu İstanbul
Bizimle İletişimde Kalın

Gündem

Ege Bölgesi’nde deprem riski olmayan yerler: Evimin altından fay hattı geçiyor mu? (2025 MTA yenilenmiş diri fay haritası)

Yayımlandı

üzerinde

Ege Bölgesi'nde deprem riski olmayan yerler: Evimin altından fay hattı geçiyor mu? (2025 MTA yenilenmiş diri fay haritası)

Ege Bölgesi’nde deprem riski olmayan yerler, Ege Denizi’nde yaşanan yoğun sismik hareket nedeniyle o bölgede yaşayan vatandaşların gündeminde yer alıyor. Ege’de son 1 haftada meydana gelen 4 büyüklüğündeki depremlerin ardından vatandaşlar 2025 MTA diri fay haritası üzerinden evlerinin altından fay hattı geçip geçmediğini sorgulayabiliyor. Peki, evimin altından fay hattı geçiyor mu? Ege Bölgesi’nde deprem riski olmayan yerler neresi?

“Evimin altından fay hattı geçiyor mu?” Sorusunun yanıtı, Ege Bölgesi’nde yaşayan ve son günlerde yaşanan yoğun depremler nedeniyle tedirgin olan vatandaşlar tarafından araştırılıyor. Türkiye Deprem Tehlike Haritası İnteraktif Web Uygulaması üzerinden evlerinin altından fay hattı geçip geçmediğini sorgulamak isteyen vatandaşlar, bir yandan da Ege Bölgesi’nde deprem riski olmayan yerleri merak ediyor. İşte 2025 MTA yenilenmiş diri fay hattı haritası.
Evinin altından fay hattı geçip geçmediğini merak eden vatandaşlar, https://tdth.afad.gov.tr/TDTH/main.xhtml adresini tıkladıktan ve e-Devlet girişi yaptıktan sonra Türkiye Deprem Tehlike Haritası İnteraktif Web Uygulaması’na ulaşabiliyor.FAY HATTI SORGULAMAK İÇİN TIKLAYIN
MTA, kurulduğu 1935’ten bugüne kadar deprem jeolojisi ve diri faylar hakkında bilgi üretiyor. MTA’nın 70’lerden itibaren proje bazlı yürüttüğü çalışmaların ürünü ilk Türkiye Diri Fay Haritasını 1992’de yayımladı.Harita yayımlandığı tarihten itibaren ülkenin aktif tektoniğinin anlaşılması ve deprem tehlikesinin değerlendirilmesine yönelik her türlü bilimsel çalışma ve uygulamalarda temel veri kaynağını oluşturdu.
Diri fay üzerinden bulunan iller, Maden Tetkik Arama Genel Müdürlüğü (MTA) üzerinden paylaşılmıştı.Fay hattında yer alan iller; Aksaray, Aydın, Balıkesir, Bolu, Burdur, Bursa, Bingöl, Denizli, Eskişehir, Erzincan, Erzurum, Hakkari, Hatay, İzmir, Kahramanmaraş, Manisa, Muğla, Kocaeli, Konya, Osmaniye, Sakarya ve Tokat olarak açıklandı.Harita da yer alan verilere göre, 110 ilçe de fay üzerinde bulunuyor.İşte fay hattı üzerindeki birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü derecedeki riskli bölgeler;
Uşak Üniversitesi Deprem Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Doç. Dr. Tahir Gönen, Ege Bölgesi’nin depremselliğine ilişkin geçtiğimiz yıl açıklamalarda bulunmuştu. Ege Bölgesi’nden geçen fay hatlarının Kuzey Anadolu’daki fay hatlarına göre daha kısa olduğunu belirten Gören, “Kuzey Anadolu fay hattında daha uzun kırımlar meydana geliyor. Dolayısıyla daha uzun süreli depremler üretebilirken, Ege Bölgesi’ndeki faylar kısa olduğu için çok uzun süreli depremler beklenmiyor. Ege’de deprem açısından Denizli, Aydın ve Manisa çok riskliyken, Uşak avantajlı. Uşak’ın kuzeyine doğru baktığımızda Kütahya Gediz ile Uşak Banaz’a doğru, güneyinde ise Denizli Çivril’den Afyon Dinar’a doğru bir fay hattı bulunmaktadır. Uşak’ın kuzey ve güney kesimlerinde bulunan fay hatlarından Uşak merkezi 1’inci derecede etkilenmez” dedi.İzmir’in bazı bölgelerinde deprem riski olduğunu dile getiren Gönen, bazı ilçelerinin de bu riskten daha uzak konumda olduğunu kaydederek, “İzmir’in bazı bölgeleri riskli. Torbalı ve Ödemiş riskli bölgeye daha uzak konumda. Bu nedenle deprem riski açısından daha şanslı bir konumda bulunan Uşak, afet gibi durumlarda bir lojistik merkezi haline getirilebilir” diye açıklamalarda bulunmuştu.
İzmir, Balıkesir, Manisa, Muğla, Aydın, Denizli, Isparta, Uşak, Bursa, Bilecik Yalova, Sakarya, Düzce, Kocaeli, Kırşehir, Bolu, Karabük, Hatay, Bartın, Çankırı, Tokat, Amasya, Çanakkale, Erzincan, Tunceli, Bingöl ve Muş, Hakkari, Osmaniye, Kırıkkale ve Siirt.
Tekirdağ, İstanbul (1 ve 2. Bölge), Bitlis, Kahramanmaraş, Van, Adıyaman, Şırnak başta olmak üzere, Zonguldak, Tekirdağ, Afyon, Samsun, Antalya, Erzurum, Kars, Ardahan, Batman, Iğdır, Elazığ, Diyarbakır, Adana, Eskişehir, Malatya, Kütahya, Çankırı, Uşak, Ağrı ve Çorum.
Eskişehir, Antalya, Tekirdağ, Edirne, Sinop, İstanbul, Kastamonu’yu, Ordu, Samsun, Giresun, Artvin, Şanlıurfa, Mardin, Kilis, Adana, Gaziantep’in de bazı bölgeleri ve Kahramanmaraş, Sivas, Gümüşhane, Bayburt, Kayseri, Yozgat, Çorum, Ankara, Konya, Mersin ve Nevşehir.
Türkiye Deprem Haritasına göre deprem riskinin en az olduğu dördüncü ve beşinci grupta yer alan iller ise Sinop, Giresun, Trabzon, Rize, Artvin, Kırklareli, Ankara, Edirne, Adana, Nevşehir, Niğde, Aksaray, Konya ve Karaman’dır.
Okumaya Devam Et
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Gündem

Powerbank nedeniyle uçak geri dönmüştü: THY’den akıllı bagaj kararı

Yayımlandı

üzerinde

Türk Hava Yolları () lityum bataryası ayrılmayan akıllı bagajların taşınması ile ilgili yeni bir karar aldı. 

Geçtiğimiz günlerde İstanbul-Seul seferini yapan öze bir havayolu şirketinin uçağı, Kazakistan Hava Sahası’na seyir halindeyken bir yolcunun taşınabilir şarj cihazının(powerbank) koltuk arasına düşmesi üzerine, güvenlik nedeniyle İstanbul Havalimanı’na geri döndü. Yaşanan buna benzer olaylar nedeniyle Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) içinde lityum batarya bulunan taşınabilir şarj cihazının sırasında kullanımını yasaklanması konusunda tavsiyede bulundu.

“LİTYUM BATARYA BAGAJDAN AYRILMALI”

SHGM’nin havayolu şirketlerinde yönelik tavsiye kararı sonrası Türk Hava Yolları, içerisinde lityum batarya bulunan akıllı bagajlarla ilgili yeni bir karar aldı. Havayolu şirketinin internet sitesinde, “Akıllı bagajlar; harici cihazları şarj etme imkânı sağlayan entegre lityum bataryalar, GPS takip cihazları, Bluetooth, Wi-Fi, kendini tartma özelliği ve de dijital kilit içeren cihazlardır. Lityum bataryası ayrılamayan akıllı bagajlar kabin bagajı ya da kayıtlı bagaj olarak taşınamaz. Akıllı bagajların kabin bagajı olarak taşınması, Lityum batarya bagajdan ayrılmalı, kabin bagajının içinde taşınmalı ve varış noktasına kadar akıllı bagaja tekrar takılmamalıdır. Kabin bagajında taşınacak ayrılmış lityum bataryanın kısa devreye karşı korunması için, batarya orijinal paketine konulmalı ya da terminalleri yalıtılmalı ya da muhafazalı plastik çantalara konmalıdır. Akıllı bagajların kayıtlı bagaj olarak lityum batarya akıllı bagajdan ayrılmalı ve kabinde ayrı olarak taşınmalıdır” ifadeleri yer aldı.

NE OLMUŞTU?

İstanbul-Seul seferini yapan özel bir havayoluna ait uçakta bir yolcuya ait taşınabilir şarj cihazı (powerbank) koltuk arasına düşmüştü. Yolcu ve kabin görevlileri şarj cihazını çıkaramayınca pilot, İstanbul Havalimanı’na geri dönüş kararı almıştı.​

Okumaya Devam Et

Gündem

THY’den Kritik Güvenlik Kararı: Bataryası Ayrılmayan Akıllı Bagajlar Uçağa Alınmayacak

Yayımlandı

üzerinde

,

Açıklaması
Türk Hava Yolları, entegre lityum bataryası ayrılmayan tüm akıllı bagajların hem kabin hem de kayıtlı bagajda taşınmasını yasakladı. Seyahatinizde sorunsuz geçmesi için yeni kuralları, yolcu haklarınızı ve pratik önerileri keşfedin!

Yeni Kısıtlama: Ne Değişti?

Türk Hava Yolları (THY), yolcularının ve mürettebatının emniyetini artırmak amacıyla “akıllı bagaj” olarak tanımlanan; harici şarj imkânı sağlayan entegre lityum bataryaya sahip çantaların bataryası ayrılmayan modellerinin ne kabin ne de kayıtlı bagaja alınmayacağını resmen duyurdu .


Akıllı Bagaj Nedir?

Akıllı bagaj; GPS takip, dijital kilit, Bluetooth/Wi-Fi bağlantısı, kendini tartma özelliklerinin yanı sıra harici cihazları şarj edebilen lityum batarya entegresi içeren valizlerdir. Son yıllarda yaygınlaşan bu çantalar, sundukları kolaylıkla dikkat çekerken, ayrılmayan bataryalar uçuş emniyeti açısından risk teşkil ediyor .


Neden Bu Kısıtlama Getirildi?

  • Yangın Riski: Lityum bataryaların mekanik hasar veya kısa devre durumunda aşırı ısınarak yangına neden olma ihtimali bulunuyor.

  • İlave Risk Yönetimi: Batarya çantadan çıkarılamadığında, acil müdahale ekipleri yangın anında söz konusu bataryayı hızla uzaklaştırma imkânına sahip olamıyor.

  • Uluslararası Standartlar: ICAO ve IATA, ayrılmayan bataryalı cihazların kontrollü şekilde ayrı taşınmasını öngörüyor; THY de bu maddeyi kendi politikalarına dahil etti .


THY’nin Uygulama Detayları

  1. Kabin Bagajı:

    • Bataryası ayrılabilen akıllı bagajlar, batarya çıkarıldıktan sonra kabin bagajı olarak taşınabilir.

    • Batarya, orijinal ambalajında veya terminalleri yalıtılmış şekilde ayrı olarak el bagajında bulundurulmalı .

  2. Kayıtlı Bagaj:

    • Akıllı bagajın bataryası çıkarılmalı, batarya el bagajında ayrı taşınmalı.

    • Ayrılamayan bataryalı modeller kesinlikle uçağa verilmeyecek .

  3. İstisnalar:

    • Sadece lityum düğme pil ile çalışan küçük kilit sistemleri bu kurala tabi değil.


Yolcular İçin Pratik Öneriler

  • Satın Alırken Dikkat: Yeni akıllı bagaj almayı planlıyorsanız, bataryanın kolayca çıkarılabildiğinden emin olun.

  • Yolculuk Öncesi Kontrol: Havalimanı güvenlik ekranından önce bataryayı çıkartın ve koruyucu kaplama ya da plastik torbada taşıyın.

  • Alternatif Seçenekler: Harici güç bankası kullanarak telefon/tablet şarjı yapabilir; kabin içi pratiklikten ödün vermeden güvenliği koruyabilirsiniz.


Sonuç

Bu yeni uygulama, dünya genelinde yaygınlaşan akıllı bagaj modellerinin yol açabileceği güvenlik risklerini minimize etmeyi amaçlıyor. Seyahatinizin sorunsuz geçmesi için bagajınızı önceden hazırlayın, bataryanızı çıkarmayı unutmayın!

Okumaya Devam Et

Gündem

Kağıthane’de Ev Arkadaşı Dehşeti: Yumurta Çırparken Boğazını Keserek Öldürdü

Yayımlandı

üzerinde

Açıklaması:
İstanbul Kağıthane Gürsel Mahallesi’ndeki gecekonduda çıkan kavgada Ferhat O., yumurta çırpan arkadaşı Oktay Barbaros’un boğazını keserek öldürdü. Olayın ayrıntıları, güvenlik kamerası görüntüleri ve soruşturma süreci bu haberde.

Olayın Genel Hatları

31 Temmuz 2025, saat 15:30 sıralarında İstanbul Kağıthane’ye bağlı Gürsel Mahallesi’ndeki bir gecekonduda yaşayan iki ev arkadaşı arasında çıkan tartışma, trajik bir şekilde sonlandı. İddiaya göre, marketten alınan yumurtaları tabağa koyup çırpmaya başlayan Oktay Barbaros (41), henüz bilinmeyen bir nedenle tartıştığı Ferhat O. tarafından boğazı kesilerek öldürüldü.

Olay Anı ve Görgü Tanıkları

  • Sabah saatlerinde birlikte markete giderek yumurta alan Barbaros ve Ferhat O., eve döndüklerinde Barbaros’un mutfakta yumurtaları çırptığı sırada tartışmaya başladı.

  • Kısa sürede kavgaya dönüşen olayda, Ferhat O. eline geçirdiği bıçakla Barbaros’un boğazını kesti. Barbaros, olay yerinde hayatını kaybetti .

  • Olayı gören başka bir tanık olmadı; ancak mahalle sakinleri, kısa süre sonra polis ve sağlık ekiplerinin bölgeye sevk edildiğini belirtti.

Güvenlik Kamerası Kayıtları

Olayla ilgili polis, şüphelinin marketten yumurta aldığı ve gecekondunun önünde beklediği anlara ilişkin güvenlik kamerası görüntülerini elde etti. Şüphelinin görüntüleri, failin olaydan sonra kaçma planını da netleştirdi.

Şüphelinin Yakalanması ve Soruşturma

  • Ferhat O., olayın ardından kaçtı; ancak polis ekipleri tarafından kısa süre içerisinde yakalandı ve gözaltına alındı .

  • Cumhuriyet Savcılığı, olay yerinde olay yeri inceleme ekiplerinin topladığı deliller ve güvenlik kayıtları doğrultusunda soruşturmayı derinleştirdi. Şüpheli, “kasten öldürme” suçundan adliyeye sevk edildi.

Hukuki Boyut ve Olası Cezai Süreç

Türk Ceza Kanunu’nda “kasten öldürme” suçu, ağırlaştırılmış müebbet veya 24–30 yıl arasında hapis cezasıyla cezalandırılıyor. Soruşturmanın tamamlanmasının ardından suçun niteliği, sanığın kast derecesi ve olaya etki eden diğer unsurlar göz önünde bulundurularak ceza belirlenmesi bekleniyor.

Bölge Halkının Tepkisi

Gürsel Mahallesi sakinleri, benzer olayların yaşanmaması için hem kolluk kuvvetlerinin bölge devriyelerini artırmasını hem de benzer gecekondulardaki güvenlik önlemlerinin güçlendirilmesini talep ediyor. Sosyal medya üzerinde de “Kağıthane’de Ev Arkadaşı Dehşeti” etiketiyle yayınlanan paylaşımlar, konunun ne kadar hassas olduğunu gözler önüne seriyor.

Sonuç ve Değerlendirme

Kağıthane’de peş peşe yaşanan bu tür şiddet olayları, toplumda “konut güvensizliği” ve “arkadaşlık/ortak yaşam anlaşmazlıkları” konusunda farkındalık oluşturuyor. Yetkililer, benzer trajedilerin önüne geçmek için erken müdahale mekanizmaları ve ruh sağlığı desteği uygulamalarının hayata geçirilmesi gerektiğine dikkat çekiyor.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar