Daha fazla hava durumu tahmini: 15 günlük hava durumu İstanbul
Bizimle İletişimde Kalın

Gündem

Trafik cezaları artıyor: Kanun teklifi komisyonda kabul edildi

Yayımlandı

üzerinde

Adalet Komisyonunda, trafik cezalarının artırılmasına yönelik düzenlemeleri de içeren Karayolları Trafik Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi kabul edildi.

Teklifle, Karayolları Trafik Kanunu’nda değişikliklere gidiliyor. Buna göre, otoyollardan sorumlu birimlerde görevli trafik zabıtası, sorumluluk sahası ile sınırlı olmak üzere İçişleri Bakanının uygun görmesi halinde genel zabıta olarak da görevlendirilebilecek.

Trafik zabıtasının bulunmadığı veya yeterli olmadığı yerlerde sorumluluk bölgesine göre genel zabıta ilgili mevzuatta belirtilen esas ve usullere uygun olarak trafiği düzenlemeye ve trafik suçlarına el koymaya görevli ve yetkili olacak.

Elektronik ortamda tescili mümkün olan araçlara satış tarihinden itibaren 3 iş günü içinde tescil edilme zorunluluğu getirilecek.

Araç sahiplerinin vefat etmesi halinde mirasçılar, gerekli bilgi ve belgeleri sağlayarak vefat tarihinden itibaren 90 gün içinde ilgili tescil kuruluşuna müracaat etmek ve adlarına tescil belgesi almak zorunda olacak.

Bu kapsamdaki tescil işlemlerinde, tescil vefat tarihi itibarıyla yapılacak. Bu araçların süresi sonunda mirasçılar adına tescil edilmeden kara yoluna çıkarıldığının tespiti halinde sürücüye 3 bin lira idari para cezası verilecek ve mirasçılar adına tescil ettirilinceye kadar araç trafikten menedilecek.

Araçları, tescil belgesi ve tescil plakası alınmadan kara yollarına çıkaran sürücülere verilen idari para cezası 46 bin liraya yükseltilecek. Hurdaya çıkarılmış araçların kullanılması halinde de sürücülere 46 bin lira idari para cezası verilecek.

Aykırılığı tespit edilen araç trafikten çekili ise trafikten çekme tarihi itibarıyla trafik tescil kaydı açılacak ve ilgili vergi dairesine bildirilecek.

PLAKASIZ ARAÇ KULLANANLARA YÖNELİK CEZALAR

Yönetmelikte belirtilen nitelik veya ölçülere aykırı plaka takan, öngörülen sayıda plaka takmayan sürücülere 4 bin lira idari para cezası verilecek. Bu araçlar plakaları uygun duruma getirilene kadar trafikten menedilecek.

Tescil plakasının farklı okunmasına veya okunamamasına neden olacak şekilde plakasında değişiklik yapan sürücüler 140 bin lira idari para cezasına çarptırılacak, araç 30 gün süreyle trafikten menedilecek.

Son ihlalin gerçekleştiği tarihten itibaren geriye doğru 1 yıl içinde iki veya daha fazla tescil plakasının farklı okunmasına veya okunamamasına neden olacak şekilde plakasında değişiklik yapan sürücülere her seferinde 280 bin lira idari para cezası verilecek ve araç 60 gün süreyle trafikten menedilebilecek.

Tescilli aracı plakasız kullanan sürücülere 46 bin lira idari para cezası uygulanarak sürücü belgeleri 30 gün süreyle geri alınacak ve araç 30 gün süreyle trafikten menedilecek.

Son ihlalin gerçekleştiği tarihten geriye doğru 1 yıl içinde iki veya daha fazla tescilli aracın plakasız kullanılması halinde sürücülere her seferinde 140 bin lira idari para cezası uygulanarak sürücü belgeleri 60 gün süreyle geri alınacak ve araç 60 gün süreyle trafikten menedilecek.

SAHTE PLAKA KULLANANLARA 140 BİN LİRA CEZA

Başka bir araca ait tescil plakasını veya geçici tescil plakasını, plaka basım işlemini gerçekleştiren kuruluş tarafından verilmemiş plakayı, tescil kaydı bulunmayan plakayı veya sahte plakayı takan veya kullananlara 140 bin lira idari para cezası uygulanarak sürücü belgeleri 30 gün süreyle geri alınacak ve araç 30 gün süreyle trafikten menedilebilecek.

Bu durumun, son ihlalin gerçekleştiği tarihten geriye doğru 1 yıl içinde iki veya daha fazla ihlal edilmesi halinde her seferinde 280 bin lira idari para cezası uygulanarak, sürücü belgeleri 60 gün süreyle geri alınacak ve araç 60 gün süreyle trafikten menedilecek. Ayrıca bu kişiler, Türk Kanunu’ndaki “Resmi belgede sahtecilik” suçundan cezalandırılacak. Bu kapsamda menedilen araçların men süresi sonunda, tescil plakaları uygun duruma getirilmeden araç teslim edilmeyecek.

İşleteni veya sahibi, sürücüsünün kendisi olup olmadığına bakılmaksızın araç tescil belgesi ve tescil plakalarının, araç üzerinde uygun durumda bulundurulması ve aracın belirtilen hususlara uygun olarak kullanılması konusunda gerekli tedbirleri almak ve denetimini yapmakla yükümlü olacak.

Sürücü belgesi geri alma işlemleri Kanun’da belirlenen görevliler tarafından yapılacak. Geri alınan sürücü belgelerinin iade edilebilmesi için Kanun kapsamında verilen idari para cezalarının tamamının tahsil edilmiş olması şartı aranacak.

Geçici trafik belgesi ve geçici tescil plakasını usulsüz kullanan sürücülere, 46 bin lira idari para cezası uygulanacak. Ayrıca, trafik zabıtasınca geçici belge ve plakalar iptal edilerek, araçlar 30 gün süreyle trafikten menedilecek. Son ihlalin gerçekleştiği tarihten itibaren geriye doğru 1 yıl içinde iki veya daha fazla bu madde hükmüne uymayan sürücülere her seferinde 140 bin lira idari para cezası uygulanacak ve araç 60 gün süreyle trafikten menedilecek.

TAKOGRAF, TAKSİMETRE VE HIZ SINIRLAYICILARA MÜDAHALE YASAKLANACAK

Cinslerine, özelliklerine ve kullanım amaçlarına göre, araçlarda nitelik ve nicelikleri yönetmelikte belirtilen gereçlerin, yük taşımada kullanılan ve azami yüklü ağırlığı 3 bin 500 kilogramdan fazla olan motorlu taşıtlar ile Büyükşehir Belediyesi Kanunu, Belediye Kanunu veya Karayolu Taşıma Kanunu kapsamındaki yolcu taşımacılığı faaliyetlerinde kullanılan ve sürücüsü dahil oturma yeri 17’den fazla olan motorlu taşıtlarda takograf, taksi hizmeti veren otomobillerde taksimetre, özellikleri, model yılları ve cinsleri yönetmelikte belirtilen araçlarda hız sınırlayıcı bulundurulması, kullanılır durumda olması ve kullanılması zorunlu olacak.

Bu kapsama giren ve Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önceki yıllarda üretilen taşıtlar ile gördükleri hizmet bakımından yönetmelikle muafiyet tanınan taşıtlarda takograf bulundurma ve kullanma zorunluluğu aranmayacak.

Taşıtlarda Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca belirlenenler dışındaki takograf, taksimetre ve hız sınırlayıcıları kullanılmayacak. Takograf, taksimetre ve hız sınırlayıcılara müdahalede bulunarak yanlış veri üretecek duruma getirmek veya bu durumdaki cihazları kullanmak yasaklanacak.

Takograf bulundurulması zorunlu olan araçların sürücülerinin takograf sürücü kartı kullanmaması ya da kendisine ait bozuk veya geçersiz bir takograf sürücü kartını veya başka bir sürücüye ait takograf sürücü kartını takograf cihazına takarak araç kullanması yasak olacak.

Takograf sürücü kartı sahipleri kendilerine ait takograf sürücü kartını başkalarının kullanmaması için gerekli tedbirleri almakla yükümlü olacak. Araç işleteni, sürücüsünün kendisi olup olmadığına bakılmaksızın belirtilen gereçler ile takograf, taksimetre ve hız sınırlayıcının bulundurulması, kullanılır durumda olması ve sürücünün belirtilen kurallara uyması hususlarında gerekli tedbirleri almak ve denetimini yapmak zorunda olacak.

TAKOGRAF KULLANMAYANLARA 75 BİN LİRA CEZA VERİLECEK

Araçlarda nitelik ve nicelikleri yönetmelikte belirtilen gereçleri bulundurmayan sürücülere 1000 lira, takograf ve hız sınırlayıcı bulundurmayan ve kullanmayanlara da 75’er bin lira idari para cezası verilecek.

Taksi hizmeti veren otomobillerde taksimetre bulundurmayan ve kullanmayan sürücüler 46 bin lira idari para cezasına çarptırılacak.

Trafik zabıtası, taşıtlara ait takograf kayıtlarını bu kayıtların aktarılacağı veri tabanı üzerinden de denetleyebilecek ve tespit edilen ihlaller hakkında idari para cezası uygulayabilecek.

Takograf bulundurulması ve kullanımı, cihaz ayarları ve kalibrasyonu ile kayıtların saklanmasına ilişkin ihlaller, takograf kayıtlarını saklama, taşıt kullanma, mola ve dinlenme süreleri, sürücülerin ve işletenlerin sorumlulukları, hangi ihlaller nedeniyle geçici olarak trafiğe çıkışına izin verileceği ve/veya trafikten men işlemi uygulanacağına ilişkin hususlar Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının görüşleri alınarak, İçişleri Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca düzenlemenin yayımı tarihinden itibaren 1 yıl içinde müştereken çıkarılan yönetmelikle belirlenecek.

Usul ve esasları yönetmelikte düzenlenen takograf kullanımına ilişkin belirlenen hususlara uymayanlara 3 bin lira, cihaz ayarları ve kalibrasyonuna ilişkin belirlenen hususlara uymayanlara 10 bin lira, kayıtların saklanmasına ilişkin belirlenen hususlara uymayanlara 20 bin lira idari para cezası uygulanacak.

Okumaya Devam Et
Yorum yapmak için tıklayın

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Gündem

Göz gözü görmedi: Sürücüler zor anlar yaşadı

Yayımlandı

üzerinde

Sabah erken saatlerde başlayan sis, görüş mesafesini düşürdü. Sürücüler yolda ilerlemekte güçlük çekerken, karayolu çevresindeki bazı yapılar yoğun sis nedeniyle adeta görünmez hale geldi.

Güzergahı kullanan sürücülerden Mustafa Duman, kazaların önüne geçmek için bu durumlarda sis farı yakılması ve takip mesafesinin korunması gerektiğini belirterek sürücülere dikkatli olmaları konusunda tavsiyelerde bulundu.

Okumaya Devam Et

Gündem

Enkazda ailesini kaybeden genç kıza akrabası sahip çıkacak

Yayımlandı

üzerinde

Enkazda ailesini kaybeden genç kıza akrabası sahip çıkacak

  • Haber Kaynağı / Yayın: FatihDoğanMedya

  • Tarih: 30 Ekim 2025

  • Saat: 22:45

  • Okuma süresi (tahmini): 2 Dakika

Kocaeli’nin Gebze ilçesi Mevlana Mahallesi Issıkgöl Caddesi’nde sabah saatlerinde çöken 7 katlı binanın enkazında ailesini kaybeden 18 yaşındaki Dilara Bilir’e akrabası sahip çıkacağını açıkladı. Olayda aynı aileden dört kişi yaşamını yitirdi; Dilara ise ekiplerin yoğun çalışmasıyla enkazdan sağ çıkarıldı.

Enkazdan kurtarıldıktan sonra ilk müdahalesi olay yerinde yapılan Dilara Bilir, Gebze Fatih Devlet Hastanesi’ne kaldırıldı. Hastane yetkilileri, genç kızın genel durumunun iyi olduğunu, kolunda kırık ile vücutta hafif sıyrıklar bulunduğunu ve doktorlarla iletişim kurabildiğini bildirdi.

Olayda yaşamını yitirenlerin, Dilara’nın annesi Emine Bilir, babası Levent Bilir ile kardeşleri Hayrunisa (14) ve Muhammed Emir (12) olduğu açıklandı. Cenazeler otopsi işlemleri sonrası Merkez Mezarlığı’nda toprağa verildi.

Hastanedeki süreçle yakından ilgilenen akrabası Nurettin Memoğlu, basına yaptığı açıklamada “Mevla onu bize bağışladı. Sadece kolu kırık, onu güzel bir şekilde yetiştireceğiz. Annesi gibi hayırlı bir evlat olması için çabalayacağız” dedi; Memoğlu, hem maddi hem manevi destek sözü verdi.

AFAD, itfaiye, belediye ve sağlık ekiplerinin koordineli çalışmasıyla yürütülen arama-kurtarma ve güvenlik çalışmaları devam etti; bölgeye ilişkin ilk teknik incelemeler başlatıldı ve binanın çökme nedeni hakkında soruşturma açıldı. Kurtarma operasyonunun ayrıntıları ile enkaz güvenliği incelemeleri yetkililerce sürdürülüyor.

Yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşları, Dilara ve yakınları için psikososyal destek, sağlık takibi ve kalıcı barınma ihtiyaçlarını karşılamak üzere harekete geçti. Vatandaşlar ve hayırseverler tarafından başlatılan destek kampanyalarının koordinasyonu için ilgili birimler çağrı yapıyor; resmi yardım kanalları üzerinden bilgi paylaşımı sürüyor.

Bu acı olay, kentsel dönüşüm, yapı denetimleri ve riskli yapı tespitlerinin önemini bir kez daha gündeme getirdi. Uzmanlar benzer faciaların önlenmesi için düzenli denetim, güçlendirme çalışmaları ve etkili acil durum planlamasının gerekliliğini vurguluyor.

Okumaya Devam Et

Gündem

Giresun’da “Yiğit Giresun” için tarihi imza kampanyası: Meclis’e sunulacak talep güçleniyor

Yayımlandı

üzerinde

Giresun’da “Yiğit Giresun” için tarihi imza kampanyası: Meclis’e sunulacak talep güçleniyor

Tarih: 30 Ekim 2025 — Saat: 21:00
Okuma süresi: ~2 dakika

Giresun Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği öncülüğünde, kentin TBMM tarafından “Yiğit” ünvanıyla onurlandırılması ve İstiklal Madalyası verilmesi talebiyle başlatılan imza kampanyası kısa sürede geniş destek topladı. Dijital ve ıslak imzilerin birleşimiyle kampanya, Meclis’e götürülmek üzere güçlü bir dosya hazırlıy


Haberin detayları

Giresun’da yerel sivil toplum kuruluşlarının ortak girişimiyle yürütülen kampanyanın amacı, Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne (TBMM) “Yiğit Giresun” biçiminde bir ünvan teklif edilmesi ve Kurtuluş Savaşı’ndaki katkıların tescillenmesi (İstiklal Madalyası) olarak açıklandı. Kampanya çalışma ve koordinasyonunu Giresun Esnaf ve Sanatkârlar Odaları Birliği (GESOB) yürütüyor.

GESOB yetkilileri ve kampanya sorumluları, çevrimiçi imza platformlarıyla ile 68.500 civarı dijital imza toplandığını; bunun yanında saha çalışmalarıyla ve stantlarla toplanan yaklaşık 45 bin ıslak imzanın da bulunduğunu, böylece toplamın 100 bini aştığı/113 bine yaklaştığı bilgisini verdi. Hedef olarak yıl sonuna kadar 200 binin üzerine çıkmak ve talebi güçlü biçimde Meclis’e sunmak gösteriliyor.

GESOB Başkanı Ali Kara ve kampanya sözcüleri, girişimin hem kent içi birlikteliği hem de diaspora bağlantıları aracılığıyla (ABD ve Avrupa’daki Giresunlular dahil) genişlediğini; kent tarihi ve kahramanlık hikâyelerinin siyasal ve toplumsal bellekte doğru biçimde yer alması için bu adımın atıldığını belirtti. Kampanya kapsamında Atatürk Meydanı gibi merkezi noktalarda stantlar kuruldu ve imza toplama faaliyetleri sürüyor.


Süreç ve hukuki boyut

İsim/ünvan değişikliği talepleri ve İstiklal Madalyası gibi onur nişanları için resmi başvuru süreci ve TBMM’deki değerlendirme prosedürleri ayrı mekanizmalar içerir; toplanan imzalar bir destek göstergesi ve kamuoyu dosyası olarak Meclis’te ilgili komisyonlara sunulacak. Bu tür taleplerin yasama organında nasıl ele alınacağı, ilgili parlamentarilerin inisiyatifleri ve komisyon raporlarına bağlı olarak şekillenecektir. (İlgili prosedürler hakkında resmi Meclis uygulamaları ve yasal düzenlemeler takip edilmelidir.


Yerel tepkiler ve beklentiler

Yerel yönetimler, meslek kuruluşları ve bazı sivil toplum temsilcileri kampanyaya destek verirken; tarihsel verilerin, belgelerin ve akademik araştırmaların titizlikle hazırlanmasının gerektiğine dair çağrılar da yapıldı. Kampanyayı yürüten ekip, hem dijital hem de ıslak imza belgelerini düzenleyip arşivleyerek Meclis’e sunacaklarını açıkladı.


Ne olacak next?

Toplanan güçlü destek belgesi Meclis’e sunulduğunda süreçte ilgili milletvekillerinin önerge vermesi, komisyon incelemesi ve gerekirse yerel-uluslararası tarih kayıtlarının değerlendirilmesi adımları takip edilecek. Kampanya ekibi hedeflerini yükseltmeyi sürdürdüklerini belirtiyor; kamuoyu ve ilgili kurumların desteği sürecin hızını etkileyebilir.

Okumaya Devam Et

Çok Okunanlar