Ekonomi
Küresel ticarette gerilim yüksek: Vergiyi kim ödeyecek?
Küresel arenada ticaret savaşları başlıyor. ABD’nin vergi kararına Meksika ve Kanada’dan misilleme geldi. Çin ve Avrupa Birliği de ABD’ye karşı harekete geçti. Enflasyon endişeleri tırmanırken, vergi yükünü kimin üstleneceği merak konusu oldu.
Amerika Birleşik Devletleri, Kanada ile Meksika’ya yüzde 25, Çin’e de ek yüzde 10 gümrük vergisi getirdi. ABD’nin kararına Meksika ve Kanada’dan misillime geldi. İki ülke ABD’den ithal edilen mallara yüzde 25 vergi getireceğini duyurdu. Çin ise Dünya Ticaret Örgütü kartını masaya getirdi.
4 Şubat’ta yürürlüğe girecek olan tarifelerin enflasyonist baskıları yeniden canlandırmasından endişe ediliyor.
Trump, Avrupa Birliği’ne (AB) de ek gümrük vergilerinin getirileceğini belirtirken; AB’den sert tepki geldi. Ticaretteki gerilim piyasaları allak bullak etti. Hisse senetleri, altın ve kripto paralarda sert düşüşler yaşandı. Petrol fiyatları yukarı tırmandı. Wall Street Journal’de yayınlanan bir analizde tarifelerin mekanizmasının karmaşık olduğu ve etkilerinin nasıl sonuçlanacağını kestirmenin güç olacağı kaydedildi. GÜMRÜK VERGİSİNİ KİM ÖDEYECEK? Gümrük vergisi ülkelerden ithal edilen mallara uygulanacak. İthalatçı şirketler, mal ve hizmet alımı yaparken ek gümrük vergisine tabi olacak. Ancak vergi yükünü kimin üstleneceği noktasında işler karışıyor. İthalatçı şirketler, tarifelerin maliyetini işletmelere ve tüketicilere yükleyebileceği kaydediliyor. İhracatçı şirketler de fiyat indirimlerine giderek satış kaybını telafi etme yoluna gidebilir. Yüksek vergilerin ABD şirketlerini ithalat için alternatif ülkelere yönlendirebileceği belirtilirken, bu durumun Meksika, Kanada ve Çin’de işsizliği artırabileceği ifade ediliyor. Farklı ticaret rotalarının maliyetleri ve ürün fiyatlarını artırabileceğine dikkat çekiliyor. Son olasılıkta ise Trump yönetiminin plan olan üretimin ABD’ye yönelmesi… Bu ihtimalde yine Amerikalıların yüksek fiyatlar öyebileceği öngörülüyor. Artan fiyatlar diğer Amerikalılara ücret ve kâr olarak yansıması üzerinde duruluyor.
Ekonomi
PEGASUS’TAN YURT İÇİ UÇUŞLAR İÇİN TAVAN BİLET AÇIKLAMASI
Açıklaması:
Deprem sonrası Pegasus Hava Yolları, İstanbul kalkışlı/varışlı iç hat uçuşlarında 25 Nisan 2025’e kadar 1 750 TL, 30 Nisan’a kadar 2 850 TL tavan bilet fiyatı ve ücretsiz değişiklik hakları sundu.
Özet
23 Nisan 2025’te İstanbul’da yaşanan depremin ardından Pegasus Hava Yolları, İstanbul kalkışlı ve varışlı tüm yurt içi uçuşlarında bilet tavan fiyatlarını iki aşamada sabitledi. Cuma günü (25 Nisan 2025) sonuna kadar tavan fiyat 1 750 TL, 30 Nisan’a kadar ise 2 850 TL olarak belirlendi. Seyahat planı değişen yolcular için ücretsiz “açığa alma” ve bir hafta içinde ücretsiz değişiklik hakkı tanındı.
Neden Tavan Fiyat Uygulandı?
Deprem Etkisi
İstanbul’da 23 Nisan 2025’te meydana gelen deprem sonrası ulaşımda yaşanabilecek fiyat artışlarının önüne geçmek amacıyla Pegasus, tavan fiyat uygulamasına gitti .
Tavan Fiyat Detayları
25 Nisan 2025 Cuma Günü Sonuna Kadar
-
Tavan bilet fiyatı: 1 750 TL
-
Kapsam: İstanbul kalkışlı ve varışlı tüm yurt içi seferler
30 Nisan 2025’e Kadar
-
Tavan bilet fiyatı: 2 850 TL
-
Geçerlilik: 30 Nisan 2025 tarihine kadar İstanbul çıkışlı/varışlı iç hat uçuşlar
Yolculara Sunulan Ek Haklar
-
Ücretsiz açığa alma: 25 Nisan Cuma gününe kadar biletli misafirler ücretsiz olarak bileti “açığa alma” hakkı kullanabilir
-
Ücretsiz tarih değişikliği: Biletli misafirler, alınan biletlerini bir hafta (7 gün) içinde ücretsiz olarak farklı bir tarihe erteleyebilir
Nasıl Yararlanılır?
-
Çağrı Merkezi: 0850 250 67 02 numarasını arayarak işlemlerinizi ücretsiz gerçekleştirebilirsiniz
-
Online İşlemler: Pegasus’un resmi internet sitesinde ve mobil uygulamasında “Bilet İşlemleri” menüsünden açığa alma veya tarih değişikliği talebinde bulunabilirsini
Sıkça Sorulan Sorular (SSS)
S: Tavan fiyat uygulaması tüm iç hat uçuşları için mi geçerli?
A: Uygulama yalnızca İstanbul kalkışlı ve varışlı iç hat seferlerinde devrede
S: 30 Nisan’dan sonra fiyatlar nasıl olacak?
A: 1 Mayıs 2025 itibarıyla normal fiyatlandırma politikasına geri dönülecektir; özel kampanya veya indirimler duyurulmadıkça tavan fiyatlar kalkar
Sonuç
Pegasus’un deprem sonrası aldığı tavan fiyat kararı, ulaşım maliyetlerini öngörülebilir kılarak yolculara finansal güvence sunuyor. 25 Nisan’a kadar 1 750 TL, 30 Nisan’a kadar 2 850 TL tavan fiyatı ve ücretsiz haklar, acil durum dönemindeki yolculuk ihtiyaçlarına destek sağlıyor.
Ekonomi
ABD’de işsizlik maaşı başvuruları arttı

ABD‘de ilk kez işsizlik maaşı başvurusunda bulunanların sayısı 19 Nisan ile biten haftada 222 bine çıkarak piyasa beklentilerine paralel gerçekleşti.
ABD Çalışma Bakanlığı, işsizlik maaşı başvurularına ilişkin haftalık verileri açıkladı.
Buna göre, ülkede ilk kez işsizlik maaşı başvurusunda bulunanların sayısı, 19 Nisan ile biten haftada önceki haftaya kıyasla 6 bin kişi artarak 222 bine çıktı.
Bu dönemde işsizlik maaşına başvuranların sayısı piyasa beklentilerine paralel gerçekleşti.
İşsizlik maaşı başvuru sayılarına ilişkin önceki haftanın verisi 215 binden 216 bine revize edildi.
Geçen hafta itibarıyla 4 haftalık ortalama işsizlik maaşı başvuru sayısı, 750 kişi azalarak 220 bin 250’ye indi.
Devam eden işsizlik maaşı başvuru sayısı ise 12 Nisan ile biten haftada 37 bin azalışla 1 milyon 841 bine geriledi.
Ekonomi
Binlerce BYD Elektrikli Araç Türkiye’ye Geldi! Manisa Fabrika Yatırımıyla Arz Sonu Gözükmüyor
Açıklama:
Çinli elektrikli araç devi BYD, 25 Şubat’ta “BYD Changzhou” gemisiyle 7 bin adet aracı Türkiye’ye sevk etti. Manisa’da kurulacak 1 milyar dolarlık fabrika ile hem iç hem dış pazarda üretim kapasitesini yıllık 150 bin adede çıkaracak BYD’nin Türkiye macerası hız kesmeden devam ediyor.
Özeti
Çin merkezli elektrikli araç devi BYD, 25 Şubat 2025’te Çin’in Ningbo Limanı’ndan yola çıkan ileri teknolojiye sahip “BYD Changzhou” gemisiyle 7 bin adet elektrikli aracı 39 günlük bir yolculuğun ardından 5 Nisan 2025’te Kocaeli’deki Safiport Derince Limanı’na teslim etti . Bu dev teslimat, Türkiye pazarındaki hızlı büyümeyi işaret ederken, Manisa’da yapılması planlanan yaklaşık 1 milyar dolarlık fabrika yatırımının da öncüsü olarak dikkat çekiyor . Proje hayata geçtiğinde yıllık 150 bin araç üretim kapasitesi ve 5 bin kişiye kadar istihdam sağlaması hedeflenen tesis, Türkiye’nin elektrikli araç ekosisteminde stratejik bir rol üstlenecek
Giriş
Çin’in elektrikli araç üretiminde dünya liderlerinden BYD, 2025 yılı itibarıyla Türkiye pazarını devasa bir operasyonla hedef aldı . Şirket, Şubat ayında “BYD Changzhou” isimli araç taşıma gemisiyle 7 bin sıfır kilometre elektrikli aracı Türkiye’ye sevk ederek, arz kapasitesinin sınırsız olduğunu gösterdi . Bu adım, Türkiye’de artan elektrikli araç talebine hızlı yanıt verme ve pazar payını hızla büyütme stratejisinin bir parçası olarak öne çıkıyor
BYD’nin Türkiye Stratejisi
Dev Teslimat Operasyonu
BYD, dünya çapında özel tasarlanmış “BYD Changzhou” gemisi ile 7 bin araçlık dev bir sevkiyat gerçekleştirdi . 39 günlük deniz yolculuğunun ardından 5 Nisan 2025’te Derince Safiport Limanı’na ulaşan gemiden indirilen araçlar, hem Türkiye hem de bölge ülkeleri için stokları yeniledi . Havadan çekilen görüntüler, limanda bekleyen binlerce elektrikli aracın etkileyici bir panoramasını sundu .
Pazara Etkisi
Türkiye’de elektrikli araç pazarının 2024’te %25 büyüdüğü; 2025 hedefinin ise iki kat artışı yakalamak olduğu tahmin ediliyor. BYD’nin geniş araç stokuyla bayilere hızlı dağıtım yapması, pazarın doygunluk sınırlarını erteleyecek bir unsur olarak görülüyor . Ayrıca, teslimat sonrası servis ağının güçlendirilmesi ve şarj altyapı yatırımları da planlar arasında bulunuyor.
Manisa Fabrika Projesi
ÇED ve İzin Süreci
BYD, Manisa’daki fabrika yatırımı için 2024’ün son çeyreğinde Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) sürecini başlattı . Yaklaşık 1 milyar dolarlık proje kapsamında sıfır atık yönetim planı, geri dönüşüm ve enerji geri kazanım stratejileri uygulanacak . İnşaatın 2025 yılında başlaması, 2026’nın ilk çeyreğinde makine ekipman kurulumuna geçilmesi ve aynı yılın sonunda üretime geçilmesi hedefleniyor .
Üretim Kapasitesi ve İstihdam
Fabrika açıldığında yıllık 150 bin araç üretim kapasitesiyle Türkiye’nin en büyük elektrikli araç üretim tesislerinden biri haline gelecek . Tesis bünyesinde elektrikli ve şarj edilebilir hibrit modellerin yanı sıra batarya teknolojileri üzerine Ar-Ge merkezi de kurulacak . Proje, doğrudan 5 bin kişiye, dolaylı olarak ise on binlerce kişiye istihdam sağlayacak.
Ekonomik ve Bölgesel Etkiler
BYD’nin Manisa yatırımı, Ege Bölgesi’nin sanayi altyapısını güçlendirirken, bölge ekonomisine can suyu olacak Yerel tedarikçilerle kurulacak iş birlikleri, otomotiv yan sanayisinin gelişimini hızlandıracak; Türkiye’nin elektrikli araç ekosistemindeki yetkinliği artırılacak. Ayrıca, bölgedeki lojistik ve liman kapasitesinin de artırılması planlanıyor.
Geleceğe Bakış
Türkiye’de elektrikli araç penetrasyonunun 2030’a kadar %50’nin üzerine çıkması öngörülürken, BYD’nin bu erken yatırımı, pazarın şekillenmesinde kritik rol oynayacak . Manisa fabrikası faaliyete geçtiğinde, sadece iç pazara değil, ihracata da hizmet verecek bir merkez olacak. Böylece, Türkiye hem bölgesel bir elektromobilite üssü hem de küresel tedarik zincirinde kilit bir konuma yükselecek.
-
Ekonomi3 gün önce
Eskişehir’de Ormanlık Alanda Yakılarak Öldürülen 30 Yaşındaki Kadın Dehşeti: Sadece Saç ve Kemik Kaldı
-
Gündem21 saat önce
Şanlıurfalı Genç İşçi 3 Günlük Korkunç İşkenceyle Yüzleşti: Dişleri Kırıldı, Hamam Böceği Yedirildi
-
Son Dakika1 hafta önce
Yasak Aşk Skandalında Yeni Gelişme: Kayınvalide ve Damat Esra Erol Programında Canlı Yayında Gözaltına Alındı!
-
Gündem1 hafta önce
Ünlü İsimlerden Sırrı Süreyya Önder’e Destek: “Sakın Ölme Sırrı Abi… Benimle Yine Dalga Geç!”
-
Son Dakika1 hafta önce
Son Dakika: Şakir Paşa Ailesi Konakta Yangın! 1 Ölü – Tüm Detaylar
-
Gündem1 hafta önce
Kayınvalidesini hamile bırakmıştı! Arsız damadın babası konuştu: Oğlum sapıktır
-
Gündem1 gün önce
“Silivri’de 6,2’lik Depremin Derinden Gelen Uğultusu: Sismik Kayıtların Ardındaki Gerçek”
-
Son Dakika6 gün önce
Oyuncu Sevil Akdağ Arkadaşını Öldürdü: Fatih İskenderpaşa’daki Cinayet Olayının Tüm Detayları