Gündem
Trafikte yeni dönem: Para cezasının yanında ehliyet ve araç da alınabilecek
Trafikte yeni dönem: Para cezasının yanında ehliyet ve araç da alınabilecek
FatihDoganMedya — Haber / Analiz
Tarih: 8 Kasım 2025 • Saat: 17:44 (Europe/Istanbul) • Okuma süresi: 4 dakika
TBMM’ye sunulan Karayolları Trafik Kanunu değişiklik teklifiyle, sadece para cezası yetmeyip kuralları ağır şekilde ihlal eden sürücüler için sürücü belgelerinin geçici geri alınması ve araçların trafikten men / bağlanması gibi idari yaptırımlar öngörülüyor. Teklif; yüksek tutarlı idari para cezaları, 30–90 güne varan ehliyet geri alma süreleri ve bazı ağır ihlallerde 60 güne kadar araç bağlama/men cezalarını kapsıyor.
Ne değişiyor? (Ana maddeler)
-
Ehliyet geri alma / el koyma: Hız, makas atma, yarışma ve acil geçişe yol vermeme gibi ağır ihlallerde 30–90 gün arasında, bazı olaylarda ise 60 güne varan sürelerle sürücü belgelerinin geri alınması öngörülüyor.
-
Araç trafikten men / bağlama: Özellikle “makas atma”, tehlikeli yarış, otoyolda ters yön sürüşü gibi davranışlarda aracın belirli sürelerle trafikten men edilmesi ve bağlanması (ör.: 30–60 gün) maddeleri yer alıyor.
-
Para cezaları yükseliyor: Makas atan, yarışan veya şeritleri tehlikeli şekilde kullanan sürücülere yüzbin TL’ye yakın idari para cezaları, ambulans/itfaiyeye yol vermeyenlere on binlerce lira tutarında cezalar öneriliyor. (Örnek: makas için ~90.000 TL; ambulansa yol vermeme için ~46.000 TL gibi rakamlar haberlerde yer aldı.)
Teklifin hukuki durumu — Bu ne zaman yürürlükte olur?
Teklif, TBMM Genel Kurulu’nda görüşülüyor; şu an için kanunlaşmış değil — tasarı kabul edilip Resmî Gazete’de yayımlandıktan sonra yürürlüğe girecek. Komisyon ve Genel Kurul görüşmeleri sırasında maddelerde değişiklik yapılması (cezaların miktarı, süreler, istisnalar) mümkün.
Hangi ihlaller “ağır” sayılıyor? (Basit bir liste)
-
Otoyollarda veya şehir içinde tehlikeli hız aşımı (farklı hız aralıklarına göre 30 / 60 / 90 gün ehliyet geri alma).
-
Makas atma, şeritleri tehlikeli kullanma, otoyolda ters yön.
-
Trafik güvenliğini tehlikeye düşüren yarış ve drift.
-
Ambulans/itfaiye/çevik kurtarma araçlarına yol vermeme.
Uygulama, denetim ve itiraz mekanizması
İçişleri Bakanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü yetkililerinin açıkladığı çerçeveye göre (teklif metni ve bakanlık açıklamaları), denetimler artırılacak; ceza/süre kararları idari işlemlerle uygulanacak. Geri alınan ehliyetler genelde psikoteknik değerlendirme ve belirlenen şartların sağlanması sonrası iade edilecek. İdari yaptırımlara karşı idari itiraz ve yargı yoluna başvuru imkânı mevcut.
Vatandaş ne yapmalı? (Pratik öneriler)
-
Kurallara uymak en etkili yol. Yeni düzenlemenin amacı da cezaların caydırıcılığını artırmak.
-
Ceza tutanağı veya araç bağlama/men kararına itiraz hakkı bulunduğunu unutmayın — idari başvuru veya hukuk yoluna başvurabilirsiniz.
-
Güncel durumu takip edin: Teklifin hangi maddelerinin aynen kabul edildiği, hangi değişikliklerin yapıldığı Genel Kurul ve Resmî Gazete ile kesinleşecek.
Uzman yorumu (kısa)
Hukuk ve trafik uzmanları, yüksek cezaların caydırıcılık sağlayabileceğini, ancak uygulamanın tutarlılık, denetim kapasitesi ve hukuki güvencelerle desteklenmesi gerektiğini belirtiyor. Yerinde ve ölçülü bir uygulama ile trafik güvenliğinde iyileşme hedefleniyor; ancak uygulamada orantısızlık ve teknik hatalar itiraz ve adli süreçleri beraberinde getirebilir.