Gündem
“Silivri Açıklarında 6,2’lik Deprem Uçuş Güvenliğini Tehdit Etti: ‘Deprem Oldu, Pas Geçin’ Anonsları Pilot Kayıtlarına Yansıdı”
Açıklaması
23 Nisan 2025’te Marmara Denizi, Silivri açıklarında meydana gelen 6,2 büyüklüğündeki deprem sonrasında, İstanbul Havalimanları’na iniş yapan uçaklar pist kontrolü için pas geçmek zorunda kaldı. ‘Deprem oldu, pas geçin’ anonsları pilot-kule telsiz kayıtlarına yansırken, yapılan detaylı incelemelerde herhangi bir olumsuzluğa rastlanmadı.
23 Nisan 2025 günü saat 12:49’da Marmara Denizi, Silivri açıklarında meydana gelen 6,2 büyüklüğündeki depremin İstanbul ve çevresindeki havalimanı operasyonlarına etkisi, inişe hazırlanan uçakların pas geçme (go-around) prosedürüne tabi tutulması, pilot-kule telsiz kayıtları, havalimanı kontrolleri ve uzman görüşleri detaylı şekilde ele alınmaktadır.
Olayın Arka Planı ve Depremin Özellikleri
23 Nisan 2025 tarihinde, saat 12:49’da Marmara Denizi, Silivri açıklarında Richter ölçeğine göre 6,2 büyüklüğünde bir deprem meydana geldi. Depremin merkez üssü 6,99 km derinlikte olup, İstanbul, Tekirdağ, Yalova, Bursa ve Balıkesir’de şiddetle hissedildi . AFAD verilerine göre artçı sarsıntılar devam ederken, özellikle İstanbul’da herhangi bir can kaybı ve yıkım ihbarı olmadığı açıklandı
Havalimanlarında Pas Geçme (Go-Around) Kararı
Depremin hemen ardından, İstanbul Sabiha Gökçen ve İstanbul Havalimanı’nda inişe hazırlanan bazı uçaklar, pistlerin ve havalimanı altyapısının kontrolü amacıyla alçalmışken pas geçmek (go-around) zorunda bırakıldı . Bu önlem, sismik hareketlerin pist yüzeyindeki olası çökmeler, çatlaklar veya sapmaların uçuş güvenliğini riske atmaması için alındı . Yapılan kontroller neticesinde, hiçbir olumsuzluğa rastlanmadığı ve trafik akışının çok kısa sürede normale döndüğü belirtildi
Pilot-Kule Telsiz Kayıtları
Sabiha Gökçen Havalimanı’nda hava trafik kontrolörü, alçalan uçaklara “Deprem oldu az önce efendim. Pist kontrolü yapılacak, pas geçildi” şeklinde Türkçe anons yaptı Özellikle Emirates’in EK119 sefer sayılı Dubai–İstanbul uçağı, Boeing 777-36N tipi uçağının pilotuna bu uyarı verilerek 14:02’de pisti pas geçmesi sağlandı Kontrolör daha sonra İngilizce olarak “Earthquake occurred, runway closed for inspection. Maintain your position” anonsunu yaparak yabancı ekipleri bilgilendirdi
Havalimanı İşletmecilerinin Açıklamaları
HEAŞ (Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri A.Ş.) yaptığı açıklamada; terminal, apron, taksi yolları ve pistlerin kontrol edildiğini, hiçbir olumsuz duruma rastlanmadığını duyurdu . İGA yetkilileri de İstanbul Havalimanı’nda benzer incelemelerin yapıldığını ve operasyonların kesintisiz devam ettiğini belirtti . Böylece, hem ticari hem de yolcu güvenliği açısından kritik bir adım atılarak uçuş emniyeti sağlanmış oldu.
Uzman Görüşleri ve Güvenlik Protokolleri
Havacılık güvenliği uzmanları, depremlerin havalimanı altyapısına etkisinin önceden belirlenebilmesi için sismik sensör ağlarının pist altına yerleştirilmesinin önemine vurgu yapıyor. Ayrıca, go-around prosedürünün pilotlar ve kontrolörler tarafından düzenli tatbikatlarla pekiştirilmesi gerektiği ifade ediliyor Uçuş emniyeti merkezlerinden yapılan açıklamalarda, dünya genelinde benzer durumlarda alınan önlemlerin başarı oranlarının yüksek olduğu ve Türkiye’deki havalimanlarının da bu anlamda yeterli altyapıya sahip olduğu belirtiliyor
Sonuç ve Öneriler
– Deprem ve benzeri doğa olaylarının havacılık operasyonlarına etkisi her zaman göz önünde bulundurulmalıdır.
– Havalimanı altyapısına entegre sismik izleme sistemleri yaygınlaştırılmalıdır.
– Pilot-kule iletişiminin, çok dilli anonslarla uluslararası standartlarda sürdürülmesi kritik öneme sahiptir.
– Yolcu bilgilendirme protokolleri, ani pas geçme durumlarında yolcuların panik yaşamaması için geliştirilmelidir.
Etkileyici Başlık Önerisi
“Silivri Açıklarında 6,2’lik Deprem Uçuş Güvenliğini Tehdit Etti: ‘Deprem Oldu, Pas Geçin’ Anonsları Pilot Kayıtlarına Yansıdı”