Teknoloji

Rekabet Kurumu’ndan Büyük Sinyal: Apple ve Teknoloji Zincirlerine Fiyat Koordinasyonu Soruşturması

Yayımlandı

üzerinde

Açıklaması

Rekabet Kurumu, Apple ve önde gelen teknoloji zincirlerini 4054 sayılı Kanun kapsamında fiyat koordinasyonu şüphesiyle soruşturmaya aldı. MediaMarkt, Teknosa, Troy ve Fintegre gibi firmaların satış ve geri alım fiyatları masaya yatırılıyor.

Özet olarak, Rekabet Kurumu, Apple ürünlerinde fiyat koordinasyonu iddiasıyla açtığı soruşturmanın kapsamını genişleterek teknoloji marketlerini de incelemeye aldı. Apple Teknoloji ve Satış Ltd. Şti. ile birlikte Fintegre Teknoloji Tic. AŞ, MediaMarkt, Teknosa, Troy, Gürgençler Bilişim ve diğer ilgili oyuncuların, hem sıfır hem de yenilenmiş Apple ürünlerinin satış ve geri alım fiyatlarını koordine edip etmedikleri; Apple’ın yeniden satış fiyatlarını belirleyip belirlemediği hususları 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. maddesi çerçevesinde değerlendirilecek . Bu makalede soruşturmanın nedeni, hedef şirketler, olası sonuçları ve pazar dinamiklerine etkileri detaylı biçimde ele alınacaktır.

1. Soruşturmanın Arka Planı

Rekabet Kurulu, 27 Şubat 2025 tarihli kararıyla Apple ve bazı bayileri hakkında “yeniden satış fiyatı belirleme” ve “geri alım pazarında fiyat koordinasyonu” şüphesiyle ilk soruşturmayı başlatmıştı . Bu inceleme kapsamında EasyCep, Getmobil, HB Bilişim ve Destek Bilişim gibi firmalar da değerlendirilmişti . 13 Mayıs 2025’te ise soruşturmanın kapsama alanı genişletilerek teknoloji zincirleri de Resmi Gazete’de yayımlanan Kurul kararları doğrultusunda eklenmiştir .

2. Şüphe Konusu Davranışlar

2.1 Yeniden Satış Fiyatı Belirleme

Apple’ın, ürünlerinin satış fiyatına müdahale ederek rekabeti sınırlandırıp sınırlamadığı araştırılıyor. Kurul, Apple markalı sıfır ve yenilenmiş cihazların raf fiyatlarının ve kampanya koşullarının üretici tarafından belirlendiği iddialarını inceliyor .

2.2 Geri Alım Pazarında Koordinasyon

Fintegre platformu üzerinden tüketici elektroniği ürünlerinin geri alım fiyatlarının bayiler arasında koordine edilip edilmediği tespit edilmeye çalışılıyor. Bu kapsamda, pazarın hassas verilerinin rakipler arasında paylaşılması ve dolaylı topla-dağıt kartel davranışları değerlendirilecek .

3. Soruşturmaya Dahil Edilen Şirketler

  • Apple Teknoloji ve Satış Ltd. Şti. (APPLE)

  • Fintegre Teknoloji Tic. AŞ (FİNTEGRE)

  • MediaMarkt Turkey Ticaret Ltd. Şti.

  • Teknosa İç ve Dış Ticaret AŞ

  • Artı Bilgisayar Satış ve Eğitim Hizmetleri (TROY)

  • Gürgençler Bilişim İletişim İç ve Dış Ticaret AŞ

  • Ayrıca EasyCep, Getmobil, HB Bilişim, Destek Bilişim gibi önceki şüpheliler de soruşturma kapsamında birleştirildi

4. Potansiyel Hukuki Sonuçlar

Rekabet Kurulu, soruşturma sonucunda 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesini ihlal tespiti halinde idari para cezası, uygulamaların durdurulması ve düzeltici tedbirler getirebiliyor . Ayrıca şirketlerin hem Türkiye’deki itibarı hem de global tedarik zinciri politikaları etkilenebilir.

5. Piyasa ve Tüketici Etkileri

  • Fiyat Dinamikleri: Soruşturma sürecinin belirsizlik yaratması, kısa vadede fiyat dalgalanmalarına yol açabilir .

  • Rekabet Ortamı: Bayiler arasındaki koordinasyon iddiası ortadan kalkarsa, tüketiciler daha rekabetçi teklifler ve kampanyalardan yararlanabilir .

  • Güven: Markaların düzenleyici uyum süreçleri, tüketici güvenini pekiştireceği gibi, proaktif fiyatlandırma stratejileri geliştirmelerini teşvik edecektir.

6. Süreç ve Beklenen Takvim

Rekabet Kurumu’nun soruşturması, kapsamlı belge incelemesi, bilgi talebi ve işbirliği süreçlerinden oluşuyor. İlk aşamada taraflardan bilgi ve veri istenecek; takiben savunma alma ve gerektiğinde telefon mülakatları yapılacak. Son kararın 2025 sonuna kadar alınması bekleniyor.

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Çok Okunanlar

Exit mobile version