Gündem

İsrail’in Göstermelik Onayı: Gazze’ye Giriş Yapan TIR’lar Filistinlilere Ulaşmıyor

Yayımlandı

üzerinde

Açıklaması:
İsrail’in “kıtlığın önüne geçeceğiz” dediği 93 yardım TIR’ı Kerem Ebu Salim’den Gazze’ye girse de, BM’ye göre tek bir paket bile ihtiyaç sahiplerine ulaşamıyor. Abluka neden sürüyor? Detaylar ve uluslararası tepkiler burada.

Giriş

21 Mayıs 2025’te İsrail Savunma Bakanlığı koordinasyon birimi COGAT, “kıtlık yaşanmaması için temel miktarda gıdanın Gazze’ye geçişine izin verileceğini” duyurdu. Gerçekleşen 93 TIR’lık sevkiyatın, halen açlık riski altındaki sivillere ulaşmadığı BM OCHA tarafından teyit edildi.


İsrail’in “Onayı” ve Uygulamadaki Çelişki

COGAT verilerine göre, 93 yardım TIR’ı Kerem Ebu Salim sınır kapısından Gazze Şeridi’ne giriş yaptı. Buna rağmen BM insani yardım ofisi OCHA sözcüsü Jens Laerke, “Dün öğleden sonra Gazze’ye sadece 5 kamyon yardım girdi ve bunların bile dağıtımına izin verilmedi” bilgisini paylaştı. Ayrıca, yaklaşık 100 TIR’lık ikinci sevkiyatın hâlâ bekletildiği aktarıldı.


BM OCHA Açıklamaları ve Kritik Veriler

  • 5 kamyon: TIR’lardan sadece 5’inin Gazze’ye eriştiği,

  • 0 dağıtım: Ulaşan yardımın bölgeye dağıtımına güvenlik, lojistik ve trafik bahaneleriyle izin verilmediği,

  • “Okyanusta bir damla”: OCHA’nın yardım miktarını nitelendirişi.

Uluslararası kuruluşlar, günde en az 500 TIR yardımın Hayatî olduğunu belirtiyor; mevcut oran ise ihtiyacın %10’unun dahi karşılamıyor.


Uluslararası Tepkiler

İngiltere, Fransa ve Kanada başta olmak üzere 22 ülke, İsrail’e insani yardımların tamamen yeniden başlamasına derhal izin vermesi çağrısı yaptı. Üç ülke, sınırlı yardım girişini “tamamen yetersiz” bulduklarını ve “Uluslararası İnsancıl Hukuk ihlali” riski taşıdığını vurguladı.


Yardımın Engellenme Nedenleri

  1. Güvenlik Gerekçesi: İsrail’in sahada “terörist malzeme” kaygısıyla sıkı arama ve bekletme uygulamaları,

  2. Lojistik Sıkıntılar: Kapı etrafındaki altyapı yetersizlikleri ve personel eksikliği,

  3. Siyasi Mesaj: “Gösteriş” mahiyetinde sembolik geçişlere izin vererek uluslararası baskıyı sürdürmemek.


Sonuç ve Öneriler

  • Tam ve kesintisiz erişim: En az 500 TIR/gün hedefine ulaşılmalı,

  • Şeffaf dağıtım: BM ve sivil toplum kuruluşları gözetiminde doğrudan ihtiyaç sahiplerine teslimat,

  • Uluslararası denetim: İnsani ilkelerin gözetildiğine dair bağımsız raporlama.

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Çok Okunanlar

Exit mobile version